پورتال خبری, تفریحی, سبک زندگی, روانشناسی, سلامت, اخبار روز

0

روز جهانی نجوم روزی است که در همه کشورها  و جهان برگزار می شود. در اینجا اطلاعاتی را درباره این روز تقدیمتان می کنیم. این روز در ایران اکثرا در اردیبهشت ماه برگزار می گردد.

روز جهانی نجوم و روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی

به گزارش مجله اینترنتی زیگیل در روز جهانی نجوم منجمان آماتور (و گاهی حرفه ای) تلاش می کنند مردم را با زیبائیهای آسمان آشنا کنند. برخی از مردم تصور می کنند “علم” چیز پیچده ای بوده، متعلق به دانشمندان است و از ارتباط آن با زندگی روزمره و زیبائیهای آن در محیط اطرافشان اطلاعی ندارند. در روز نجوم می توان تا حدی فاصله میان محققان، دانشمندان و مردم را کمتر کرد.

در برخی از کشورها، یک یا چند روز درهای آزمایشگاهها و رصدخانه ها به روی مردم عادی باز است تا همه مردم بتوانند با فعایت های علمی از نزدیک آشنا شوند، اما بیشتر رصدخانه ها برای دوربودن از آلودگی نوری و آلودگی هوا و کم کردن اثر جو، در خارج از شهر و در ارتفاعات بالا قرار دارند و حتی اگر برخی روزها رصدخانه ها پذیرای مردم عادی باشند، مراجعه مردم به رصدخانه ها مشکل است.

حدود ۳۰ سال پیش داگ برگر پیشنهاد داد به جای اینکه مردم را به خارج از شهرها و مناطق دوردست بکشانیم، بهتر است در روز مشخصی از سال، تلسکوپها را به داخل شهرها و به میان مردم بیاوریم.این گونه بود که روز نجوم متولد شد.

اس ام اس روز جهانی نجوم و ابوریحان بیرونی

از سخنان ابوریحان بیرونی است که گفت:

«تکرار اخلاق علما و حکما زنده می­دارد سنت را، و می­میراند بدعت را، سنت­های صالحه نیکو علامات خیر است و آنچه لایق هر روز است در آن روز حاضر است و از فردا آنچه دروست آماده است»

بیرونی‌ از بزرگ‌ترین‌ شخصیت‌های عقلی‌ است‌ که‌ تاریخ‌ اسلام‌ به‌ خود دیده‌ است‌

(سخائو – خاورشناس‌ آلمانی)

*

سمیث‌ در بخش نخستین‌ از کتاب‌ “تاریخ‌ ریاضیات‌” می‌نویسد‌:

بیرونی‌ درخشان‌ترین‌ چهره‌ علمی‌ زمان‌ خود در ریاضی‌ بوده‌ است‌، و اروپاییان‌ بسیاری‌ از معلومات‌ نادر و کمیاب‌ خود را در باب‌ «هند» مدیون‌ ابوریحان‌ و آثار ارزنده‌ او هستند

*

بیرونی‌ نه‌ فقط‌ از فیلسوفان‌ و ریاضیدانان‌ و جغرافیدانان‌ نامبردار است‌، بلکه‌ از بزرگ‌ترین‌ مورخان‌ اسلام‌ و از نامدارترین‌ دانشمندان‌ جهان‌ است

(جرج‌ سارتن‌ در کتاب‌ مقدمه‌ای‌ بر تاریخ‌ علم)

*

در دانش‌های‌ فلسفه‌ و ریاضی‌ یگانه‌ روزگار خود بود، و در طب‌ و نجوم‌ بسیار کوشیده‌ و ماهر گشته‌ بود

(صفدی)

*

تعصب، چشم های بینا را نابینا و گوش های شنوا را ناشنوا می کند.

“ابوریحان بیرونی”

*

بروکلمان‌ در “تاریخ‌ رجال‌ اسلامی”‌ می‌آورد:

حقیقت‌ این‌ است‌ که‌ شجاعت‌ فکری‌ بیرونی‌ و حب‌ او به‌ آگاهی‌ علمی‌ و دور بودنش‌ از توهم‌ و دوستداری‌ حقیقت‌ و تسامح‌ و پاکی‌ ضمیر او، جملگی‌ از خصالی‌ است‌ که‌ در قرون‌ وسطا بی‌نظیر بوده‌ است‌. درواقع‌ او نابغه‌ای‌ نوآور بود و در مسائل‌ علمی‌ بصیرت‌ کامل‌ داشت‌ و نظرش‌ نافذ و صائب‌ بود

اختراعات، اکـتشافات و پـژوهـش های ابوریحان بیرونی

اصل تسطیح کره و ترسیم نقـشه های جـغرافـیایی

چاه آرتـزین ( علیرغـم ادعای غـربـیان در نسبت دادن این کشف به خود، ابوریحان در آثارالباقیه مفصلا به آن پرداخته)

ترازوی ابوریحان که از دقـیق ترین ترازوهای تاریخ عـلم است

پـژوهـش در مورد چگـونگی تولید عسل

رصد خسوف و کسوف

پـژوهـش تاریخی در مورد سلسله ساسانیان

تـنظیم خانه های شطرنج

ساخت افزارهای ویـژه رصدی ( سه میله، شاقول، … )

ساخت کرهً جـغـرافـیایی

طرح  نظریهً وجود قارهً آمریکا

*

این روایت معروف است که در واپسین ساعات عمر ابوریحان بیرونی شخصی به دیدنش آمد و او در بستر بیماری پاسخ مسأله‌ای علمی را از وی پرسید. اطرافیان که از کار او متعجب شده بودند، از بحث علمی برحذرش داشتند؛

ابوریحان در پاسخ چنین گفت: آیا پاسخ این سوال را بدانم و بمیرم بهتر است یا ندانسته بمیرم؟

ابوالفضل‌ بیهقی‌ می‌نویسد:

«… و من‌ که‌ این‌ تاریخ‌ پیش‌ گرفته‌ام‌، التزام‌ این‌قدر بکرده‌ام‌ تا آن‌چه‌ نویسم‌ یا از معاینه‌ من‌ است‌ یا از سماع‌ درست‌ از مردی‌ ثقه‌، و پیش‌ از این‌ به‌ مدتی‌ دراز کتابی‌ دیدم‌ به‌ خط‌ استاد ابوریحان‌، و او مردی‌ بود که‌ در ادب‌ و فضل‌ و هندسه‌ و فلسفه‌ در عصر او چنو دیگری‌ نبود و به‌ گزاف‌ چیزی‌ ننوشتی‌،… و این‌ دراز از آن‌ دادم‌ تا مقرر گردد که‌ من‌ در تاریخ‌، چون‌ احتیاط‌ می‌کنم»

آثاری از ابوریحان بیرونی

تحقیق ماللهند:

مذهب و عادات و رسوم هندوان و نیز گزارشی از سفر به هند است

قانون مسعودی:

کتابی است در نجوم و تقویم شامل یازده بخش. در این کتاب بخشهایی مربوط به مثلثات کروی و نیز زمین و ابعاد آن و خورشید و ماه و سیارات موجود است.

التفهیم لاوایل صناعه التنجیم:

این کتاب نیز در نجوم و به فارسی نوشته شده‌است و برای مدت چند قرن متن کتاب درسی برای تعلیم ریاضیات و نجوم بوده‌است.

الجماهر فی معرفه الجواهر:

بیرونی این کتاب را به نام ابوالفتح مودود بن مسعود تألیف کرد و موضوع کتاب معرفی مواد معدنی و مخصوصاً جواهرات مختلف است. ابوریحان در این کتاب فلزات را بررسی کرده و نوشته‌است. او نظریّات و گفته‌های دانشمندانی مانند ارسطو اسحاق الکندی را درباره حدود سیصد نوع ماده معدنی ذکر کرده‌است.

وی در این کتاب به شرح فلزها و جواهرهای قاره‌های آسیا، اروپا و آفریقا می‌پردازد و ویژگی‌های فیزیکی ماند بو، رنگ، نرمی و زبری حدود ۳۰۰ نوع کانی و مواد دیگر را شرح می‌دهد و نظریه‌ها و گفتارهای دانشمندان یونانی و اسلامی را دربارهٔ آن‌ها بیان می‌کند.

الصیدنه فی الطب:

این کتاب دربارهٔ داروهای گیاهی و خواص و طرز تهیه آن‌ها نوشته شده‌است.

الآثار الباقیه عن القرون الخالیه (اثرهای مانده از قرن‌های گذشته):

ابوریحان در این کتاب مبدأ تاریخ‌ها و گاه‌شماری اقوام مختلف را مورد بحث و بررسی قرار داده‌است. از جمله این اقوام – ایرانی‌ها – یونانی‌ها – یهودی‌ها – مسیحی‌ها عرب‌های زمان جاهلیت و عرب‌های مسلمان نام برده و درباره اعیاد هر یک به تفصیل سخن گفته‌است. این کتاب را می‌توان نوعی تاریخ ادیان دانست.

امیدواریم از اطلاعاتی که در این بخش از مجله اینترنتی زیگیل درباره روز جهانی نجوم ، اس ام اس روز جهانی نجوم و ابوریحان بیرونی تقدیمتان کردیم بهره کافی را برده باشید.