پورتال خبری, تفریحی, سبک زندگی, روانشناسی, سلامت, اخبار روز

چند روش آسان برای داشتن حافظه بلند مدت

0

آیا وقتی میخواهید اسم شماره تلفن یا تاریخ مهمی را به یاد آورید با مشکل مواجه می شوید؟آیا همیشه جای پارک خود را گم می کنید. آیا نوشتن صورت صحیح بعضی از کلمات را گاهی فراموش می کنید و حافظه بلند شما را یاری نمی کند؟ما در مجله اینترنتی زیگیل چند روش آسان برای داشتن حافظه بلند مدت را معرفی می کنیم.

 

 

چند روش آسان برای داشتن حافظه بلند مدت

 

برای به یاد آوردن اتفاق مهمی، مراحل قبل از وقوع آن را به خاطر بیاورید

 

 

فرض میکنیم شما در یک مسابقه تلویزیونی شرکت کرده اید و چیزی نمانده که برندهٔ بلیت سفر به دور دنیا شوید. اسم جنگی که ناپلئون در آن شکست خورد را بگویید و جایزه را ببرید. جواب را میدانید و نوک زبانتان است اما چطور می توانید آن را به زبان بیاورید؟

 

 

دکتر «روبین وست» میگوید: «سعی کنید تا آنجا که میدانید به مراحل قبل از وقوع آن جنگ فکر کنید.» بنابراین ناپلئون احتمالا به طرف ژوزفین حرکت می کند. به فرانسه میرود. خوی ناپلئونی خود را نشان می دهد. برای جنگ آماده می شود. بالاخره به واترلو میرسد.

 

 

دکتر «وست» میگوید: «هر چه بیشتر در مورد مطلب ارتباط ایجاد کنید شانس بیشتری برای پیدا کردن جواب درست خواهید داشت.»

 

 

آیا فراموشی را می توان با دارو مداوا کرد؟

 

 

دانشمندان از سالها پیش مطالعه در خصوص یافتن رابطه ای بین مواد غذایی و قدرت یادگیری و بهبود حافظه بلند مدت را شروع کرده اند. آنها دریافته اند که کمبود بعضی از مواد غذایی در بدن، میتواند موجب اختلال در حافظه و قوهٔ شناسایی شود اما این که مواد غذایی بتواند به حافظه کمکی کند، هنوز در پرده ابهام است.

 

 

تحقیقات چند سال اخیر دانشمندان بیشتر بر روی مواد غذایی زیر که در حافظه بلند مدت مؤثر به نظر می رسیدند، بوده است: ویتامینهای B۱ (تیامین) B۱۲ و C ،B، کولین، فولات (اسید فولیک)، نیاسین، کلسیم، مس، ید، آهن، منیزیم، منگنز، پتاسیم، روی و بیشتر از همه لسیتین، برخی از محققان مؤسسهٔ فیزیولوژی صوفیه در بلغارستان پرسشهایی را مطرح میکنند و به امید یافتن یک مادهٔ غذایی جدید کم نظیر هستند.

 

 

 

این دانشمندان با انجام آزمایشی بر روی موش و درخت جنسان” متوجه شدهاند که ریشهٔ این گیاه چینی باعث تقویت حافظه و قدرت یادگیری می شود. بنابراین به نظر می رسد روزی خواهد آمد که فراموشی با خوردن یک قرص در صبح هر روز درمان شود و البته بعضی از ما ناگزیر، خوردن قرصی را فراموشی خواهیم کرد!

 

 

ادای «عکس گرفتن» را در آورید

 

 

آمریکایی ها به طور متوسط یک سال تمام از عمر خود را صرف یافتن وسایلی می کنند که آنها را سر جای خود قرار نداده اند. آیا میخواهید یک سال از عمر خود جلو باشید؟ میتوانید فقط دسته کلید خود را که روی میز گذاشته اید، دقیق نگاه کنید.

 

 

«جون مینیجر» در کتاب خود با عنوان «همه چیز را به یاد آورید و حافظه ای برتر داشته باشید»، نوشته است که دستهای خود را بر روی چشم هایتان به شکل یک دوربین عکاسی قرار دهید آن گاه دکمه آن را بزنید.

 

 

با خود در مورد کاری که میکنید صحبت کنید

 

 

هر کاری که می کنید بدون خجالت از آن تصویر ذهنی بسازید و آن را به زبان بیاورید و به گوش خود بشنوید. اگر اتومبیل خود را در انتهای پارکینگ، زیر یک درخت بزرگ بلوط پارک کرده اید، شروع کنید به گفتن «من اتومبیلم را در انتهای پارکینگ، زیر درخت بزرگ بلوط پارک کرده ام».

 

 

با صدای بلند هم آن را بگویید. «ایرین کولسکی» میگوید: «این روش یکی از روش های تقویت حافظه بلند مدت می باشد.»

 

 

فهرست مورد نیاز خود را تهیه کنید

 

 

آنچه لازم است به خاطر بیاورید را سریع بر روی کاغذ بنویسید و به زمان و مکان این کار توجه نکنید. دکتر «اسکاگین» میگوید: «حافظهٔ کوتاه مدت ما ظرفیت محدودی دارد و فضای خالی آن زیاد نیست.

 

 

وقتی اشیای مورد نیاز خود را به صورت فهرست در می آورید، آنچه بر روی کاغذ نوشته اید را با خیال راحت می بینید. علاوه بر آن فضای خالی حافظهٔ خود را برای مسایل مهم تر نگه می دارید.»

 

 

اشیا را در ذهن خود دسته بندی کنید

 

 

دکتر «اسکاگین» میگوید: «وقتی کاغذ و قلم در دسترسی ندارید باید در ذهن خود فهرست تهیه کنید. اما نه بدون نظم و ترتیب. اگر به سوپر مارکت می روید و می دانید که باید ۲۰ قلم کالا بخرید، احتمالاً همهٔ آنها را به خاطر نخواهید آورد. مگر این که به طور منطقی دسته بندی شده باشند. به این صورت فکر کنید: پنج نوع سبزی، چهار قلم جنسی کاغذی، سه نوع میوه و غیره.»

 

 

یک عبارت را چند قسمت کنید

 

 

چند روش آسان برای داشتن حافظه بلند مدت

این کار مثل دسته بندی کردن است با این تفاوت که در این روشی از اعداد استفاده می کنید. برای مثال اگر مجبور باشید اعداد ۳، ۰، ۶، ۱، ۵، ۹، ۶، ۶، ۱، ۲، ۰، را حفظ کنید با مشکل مواجه می شوید ولی حفظ کردن عبارت ۱۶۰۳-۶۶۹۵ (۰۲۱)  خیلی آسان تر است.

 

 

شماره های تلفن خود به خود به صورت چند قسمت عمده در می آیند. مثل شماره های تأمین اجتماعی (۱۰۰۰ – ۰۰ – ۰۰۱). البته حق انتخاب با شماست. میتوانید هر مجموعهٔ عددی را قسمت بندی کنید و به حافظه بلند مدت کمک کنید.

 

 

یک داستان مضحک سر هم کنید

 

 

اگر قرار باشد چند چیز را به خاطر بیاورید ولی نگران هستید که آنها را هرگز به خاطر نخواهید آورد، هیچ مسأله ای نیست. دکتر «پریسلی» میگوید: «از آن چند چیز، یک داستان سر هم کنید.

 

 

مثلاً میخواهید به سوپر مارکت بروید و گوشت راسته، زردآلو، شیر و نان بخرید.با خود یک داستان بگویید که در آن یک گاو در زیر سایه درخت زردالو و در کنار گندمزار مشغول خوردن شیر است.» اینگونه به حافظه بلند مدت کمک کنید.

Leave A Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.