پورتال خبری, تفریحی, سبک زندگی, روانشناسی, سلامت, اخبار روز

اهیت کنترل زمان در زندگی و چگونگی کنترل زمان

0

زمان با ارزش ترین دارایی انسان است و برخلاف پول قابل برگشت نیست. اما همچون پول قابل پس انداز است.در این مطلب از مجله اینترنتی زیگیل میخواهیم درباره اهمیت زمان صحبت کنیم.

 

وقتی که کارهای تان را به سرعت انجام می دهید، مثلاً کاری را که معمولاً ۲ ساعت زمان میبرد در یک ساعت انجام می دهید، در واقع زمان را برای خود پس انداز کرده اید.

 

فرض کنید که شخصی در حال سرقت پول شماست. اگر در آن لحظه متوجه او شوید، چه می کنید؟

 

حتماً با او برخورد تندی می کنید. حال اگر این شخص زمان شما را بدزدد چه می کنید؟ زمان بزرگترین سرمایه ی شما برای رسیدن به اهداف تان است.

 

باید وقتتان را در طول روز بیشتر برای کارهایی صرف کنید که برایتان ارزش بیشتری دارند.

 

«ایرج میرزا»:  اگر گوهری از کفت برون تافت          در سایه ی وقت می توان یافت

گر وقت رود ز دست انسان                               با هیچ گهر خرید نتوان»

 

بعضی از افراد به محض این که وارد منزل می شوند، کنترل تلویزیون را در دست میگیرند و پی در پی کانال ها را عوض می کنند، بعد از مدتی متوجه می شوند که ساعت هاست کنترل زندگیشان را به دست کنترل تلویزیون سپرده اند.

 

به گذشته نگاه کنید. آیا اخباری بوده است که چندین روز آن را دنبال کرده باشید؟

 

مثلاً خبر سقوط یک هواپیما، که شاید شما چندین روز این خبر را از تلویزیون پی گیری کرده اید. آیا این پی گیری شما را به رشد روحی رسانده، یا فقط چندین روز شما را در غم و ناراحتی نگاه داشته است؟

 

زمان سکه ی زندگی شماست. این تنها سکه ای است که برای خرید اهداف تان دارید و تنها شما می توانید تصمیم بگیرید که آن را چگونه به مصرف برسانید.

 

دقت کنید، مبادا دیگران سکه ی شما را خرج کنند.

برای استفاده ی درست از زمان بهتر است:

زمان

۱. همیشه کتابی مفید و روح بخش همراه خود داشته باشید تا بتوانید در زمان های انتظار، مطالعه کنید.

 

۲. یک دستگاه پخش کوچک بخرید تا بتوانید به کمک آن سخنرانی های جالب و مطالب آموزشی را در مسیرهای رفت و آمدتان و سایر اوقات بیکاری، گوش کنید.

 

۳. زمانی که در اتومبیل خود نشسته اید، به جای نفرین به ترافیک سنگین شهر، به مطالب آموزشی و سخنرانی ها گوش کنید.

 

۴. حتماً مواظب تلفن های وقتگیر باشید و از این قبیل تماس های تلفنی پرهیز کنید.

 

۵. هر شب برای روز بعد برنامه ریزی کنید و برنامه تان را روی کاغذ یادداشت کنید. با این کار تنش را از ذهن خود به روی کاغذ منتقل می کنید و خواب راحتی خواهید داشت. اگر برنامه ی روز بعدتان را از شب قبل آماده نکنید و بخوابید، احتمالا روز بعد هم در خواب خواهید بود.

 

۶. اگر فاصله ی منزل تا محل کار شما طولانی و زمان گیر است، منزل تان را به محل کار خود نزدیک کنید.

 

۷. فهرست کارهای تان را همیشه همراه داشته باشید. بسیاری از مواقع که زمان را به راحتی از دست میدهیم، به این دلیل است که نمیدانیم چه کارهایی برای انجام  داریم.

 

۸. برای هر نوع فعالیت زمان خاصی را در نظر بگیرید تا کارها را سریع تر انجام دهید.

 

۹. هر روزتان را با کارهای ضروری آغاز کنید و تا کارهای ضروری تان تمام نشده است به سراغ کارهای عادی نروید. این کلید مدیریت زمان است.

آیا خیانتکاران به زمان را می شناسید؟

زمان

۱. تلفن و تلویزیون

 

۲.بی برنامگی و بی هدفی

 

۳. دوستان حراف و بی کار

 

۴. اینترنت و چت کردن

 

۵. بازیهای رایانه ای

 

۶. نیمه تمام گذاشتن کارها

Leave A Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.