پورتال خبری, تفریحی, سبک زندگی, روانشناسی, سلامت, اخبار روز

بی اختیاری ادراری چیست؟

0

بی اختیاری ادراری در حقیقت یک علامت است نه یک بیماری. اما عواقب بی اختیاری ادرار ممکن است موجب تضعیف اعتماد به نفس در فرد شده و زندگی اجتماعی و شغلی او را تحت تأثیر قرار دهد.ما در مجله اینترنتی زیگیل بیشتر درمورد بی اختیاری ادراری  توضیح می دهیم.

 

 

 

۲۰راه مبارزه با بی اختیاری ادراری 

 

Urinary_incontinence00001

 

 

دکتر «اسکل سینگر» بی اختیاری ادرار را یک بیماری اجتماعی می خواند. زیرا افرادی که به این مشکل دچارند به هر اقدامی متوسل می شوند تا زندگی خود را به نوعی با این معضل وفق دهند.

 

وی در ادامه می افزاید: «خانمی را می شناسم که به علت احساس شرم از چنین مشکلی به مدت سه سال از خانه خارج نشده است.» بار دیگر به این جملهٔ دکتر که میگوید: «مردم زندگی خود را با این مشکل تطبیق می دهند»، توجه کنید. واقعا لازم نیست که افراد این گونه عمل کنند.

 

 

دکتر «اسکل سینگر» و سایر همکارانش معتقدند این قبیل افراد هرگز نباید به خاطر دچار بودن به چنین مشکلی از بقیهٔ افراد جدا و متمایز شوند.

 

میتوان گفت: تقریباً تمامی کسانی که دچار بی اختیاری ادراری اند قابل درمان کامل یا نسبی اند. اهمیت این موضوع وقتی روشن تر می شود که بدانید ده میلیون نفر از بالغین آمریکا به بی اختیاری ادرار مبتلایند.

 

در بیشتر موارد، درجه بی اختیاری در افراد متفاوت است و نمی توان گفت یک عارضهٔ طبیعی ناشی از افزایش سن است.

 

 

این مساله اجتناب ناپذیر و تغییرناپذیر نیست. گاهی حتی با کمترین کوشش می توان از شدت بی اختیاری ادراری کاست و یا از آن پیشگیری نمود.

 

به جای وفق دادن زندگی با مسألهٔ بی اختیاری، میتوان بی اختیاری را با زندگی تطبیق داد. در زیر به راه هایی که در این خصوصی به شما کمک می کنند اشاره می کنیم

 

ثبت زمان های تخلیهٔ مثانه

 

به مدت یک هفته به یادداشت کردن وثبت غذاهایی که خورده و آشامیده اید و زمان های دفع ادرار و تعداد دفعات نشت ادرار بپردازید. این کار به شما و پزشک در کشف علت بی اختیاری کمک میکند

 

 

 عدم مصرف زیاد مایعات

 

ثبت زمان و دفعات تخلیه ادرار ممکن است این نکته را آشکار سازد که روزانه چند لیتر آب از بدن دفع می شود. این مشکل اغلب برای افرادی پیش میآید که به دلیل داشتن رژیم، مجبور به نوشیدن آب و مایعات زیادی هستند.

 

اگر اندکی از مقدار مایعات مصرفی کاسته شود بی اختیاری تا حدودی برطرف می شود. بهترین زمان برای کاهش مایعات قبل از خوابیدن است.

 

 

بیش از حد از مصرف مایعات امتناع نکنید

 

کاستن بیش از حد حجم مایعات مصرفی آن هم بدون تأیید پزشک ممکن است عوارضی چون کاهش آب بدن، وخامت مشکلات ادراری و حتی بروز بیماریهای جدی را در پی داشته باشد.

 

 

اجتناب از مصرف الکل

 

مشروبات الکلی از جمله عواملی هستند که موجب تشدید بی اختیاری ادرار در فرد می شوند.

 

اجتناب از مصرف کافئین

 

 

کافئین نیز یکی دیگر از مواد دیورتیک (یعنی موادی که ادرار را افزایش میدهند) می باشد. کافئین نیز مانند الکل نه تنها در نوشابه ها بلکه در داروها یافت می شود.

 

با ثبت زمان و دفعات تخلیه  ادرار می توان به میزان تأثیر نوشابه در بی اختیاری ادرار پی برد.

 

 

پرهیز از آب گریپ فروت

 

به همین دلیل در گذشته استفاده می شد آب گریپ فروت نیز یکی دیگر از مواد دیورتیک معروف است به همین دلیل در گذشته  به عنوان ماده اصلی در رژیم های رایج آن زمان استفاده می شده است.

 

 

جایگزین کردن عصاره قره قاط یا (آسبری صغیر)

 

عصاره قره قاط خاصیت – اسیدی دارد و تأثیر آن بر مثانه مورد قبول بسیاری از افراد است.

 

 درمان یبوست

 

علت بی اختیاری ممکن است مربوط به یبوست باشد. پس لازم ست از الیاف گیاهی بیشتری در برنامه غذایی استفاده کرد و به مقدار کافی مایعات نوشید. یک توصیه پزشکی به این افراد، مصرف روزانهٔ ذرت بو داده است.

 

بیشتری در برنامه غذایی استفاده کرد و به مقدار کافی مایعات نوشید. یک توصیه پزشکی به این افراد، محمصرف روزانهٔ ذرت بو داده است

ترک سیگار

 

نیکوتین موجود در سیگار سبب تحریک جدار مثانه می شود چنانچه به بی اختیاری فشاری  مبتلا باشید سرفه میتواند عاملی برای نشت ادرار باشد.

کاهش وزن اضافه

 

 

طبق گزارشات بدست آمده افراد چاقی که حتی چند کیلو از وزن خود کاسته اند در کنترل ادرار موفق تر بوده اند و در این خصوص مشکل کمتری داشته اند.

 

 تخلیه مضاعف ادرار

بی اختیاری ادراری

 

 

تا وقتی تخلیه مثانه به طور کامل انجام نشده دستشویی را ترک نکنید، سپس بایستید و دوباره بنشینید، کمی به جلو خم شوید و ادرار را تخلیه کنید.

 

تخلیه به موقع مثانه

 

کاملاً منطقی است که تخلیه مثانه طبق یک برنامه منظم صورت گیرد. به عنوان مثال اگر مثانه شما واقعا نیاز به تخلیه دارد به صرف نشستن سر میز غذا یا معذورات اخلاقی از رفتن به دستشویی صرف نظر نکنید.

 

 

نگه داشتن ادرار موجب عفونت مثانه و کشیدگی بیش از حد آن می شود، به علاوه اگر مثانه بیش از حد پر شود و دریچهٔ حلقوی دهانهٔ مثانه ضعیف باشد، کوچک ترین حرکتی مثل سرفه، عطسه و خندیدن موجب نشت ادرار میگردد

 

پس بهترین موقع برای دفع ادرار قبل و بعد از غذا و قبل از خواب است.

 

 

دفع منظم ادرار

 

 

ابتدا در فواصل زمانی کوتاه و به طور منظم مثانه را تخلیه کنید .برای شروع فاصله زمانی یک ساعت مناسب به نظر میرسد .

سپس به تدریج این فواصل را افزایش دهید.

 

 

در برخی از انواع بی اختیاری ادرار این روش بسیار مؤثر است ولی علت آن به درستی مشخص نیست.

 

 

هنوز نمیدانیم که آیا این روش باعث حفظ و نگه داشتن عملکرد  طبیعی مثاته می شود و یا موجب می شود مغز به گونه ای برنامه ریزی شود تاً بر اختلال دایمی در عملکرد مثانه فائق آید.

 

 

بی اختیاری فشاری یا استرسی به حالتی گفته میشود که فرد به دنبال افزایش فشار داخل شکمی دچار نشت ادرار شود. این مسئله حین سرفه کردن، بالا رفتن از پله یا هر فعالیت بدنی دیگر ممکن است روی دهد.

 

 

رساندن  فواصل تخلیه مثانه به ۳ تا ۶ ساعت

 

 

فاصله زمانی تخلیه ادرار به طور متوسط بین ۳ تا ۶ ساعت است. سعی کنید ظرف چند هفته فواصل زمانی تخلیه ادرار و

به ۳ تا ۶ ساعت برسانید.

 

 

 

 اعمال تغییراتی با افزایش سن

 

 

با افزایش سن باید مدت زمانی که صرف رسیدن به دستشویی می شود در نظر گرفته شود. با افزایش سن، فرد به زمان بیشتری برای رساندن خود به دستشویی نیاز دارد. بنابراین نقطه ای از خانه را که به دستشو یی نزدیکتر باشد برای خوابیدن انتخاب کنید زیرا دیگر مانند دوران جوانی قادر نیستید خود را با یک پرش به دستشویی برسانید.

 

 

داشتن آمادگی برای موارد اضطراری

 

همیشه یک لگن یا توالت سیار در دسترس داشته باشید.

 

 

انجام تمرینات مخصوص

 

 

این تمرینات که به تمرینات کژل  (kegel) معروفند در دههٔ ۱۹۴۰ توسط «آرنولد کژل» برای زنانی که هنگام بارداری یا پس از آن دچار بی اختیاری ادراری فشاری بودند ابداع شدند.

 

 

متخصصان میگویند: «با این تمرینها میتوان تا حدودی  را کنترل کرد و از بروز بعضی از انواع آن در زنان و مردان در همهٔ گروه های سنی پیشگیری نمود.»

 

این تمرینات به شرح زیرند: بدون منقبض کردن عضلات ران، لگن یا شکم تصور کنید که سعی دارید با انقباض ماهیچه حلقوی مقعد مانع از حرکت روده شوید.

 

 

این حرکت موجب تقویت عضلات خلفی لگن می شود. دیگر آن که حین تخلیه ادرار سعی کنید مدت کوتاهی مانع از جریان ادرار شده و دوباره به تخلیه مثانه ادامه دهید. این کار باعث تقویت عضلات قدامی لگن میشود (زنان حین انجام این تمرین میتوانند چنین تصور کنند که سعی دارند از افتادن یک تامپون از داخل مهبل به بیرون جلوگیری کنند).

 

 

اکنون برای انجام کامل تمرینات آماده اید. از ۱ تا ۴ آهسته شمارش کنید و در همان حال عضلات را از عقب به جلو منقبض کرده، سپس آنها را شل کنید. این تمرین را حداقل سه بار در روز، هر بار ۲ دقیقه انجام دهید.

 

یعنی دست کم در روز۱۰۰ بار این حرکت باید تکرار شود.

 

 

داشتن آمادگی کافی

 

اگر احتمال میدهید عطسه یا سرفه خواهید کرد یا مجبور به بلند کردن شی هستید  و یا به بالا و پایین خواهید پرید، قبلاً دریچه ی حلقوی مثانه را منقبض  کنید تا از نشت ادرار جلوگیری کنید.

 

 

از نداشتن پیش آگهی نترسید

 

 

افرادی که به بی اختیاری ادراری اضطراری دچارند معمولاً بدون  هیچ گونه پیش آگهی نیاز به دفع ادرار پیدا می کنند. وحشت نکنید. در عوض به عنوان اولین اقدام خونسردی و آرامش خود را حفظ کنید.

 

 

سپس دریچهٔ حلقوی مثانه را منقیض  و ماهیچه های شکم را شل کنید. پس از رفع احساسی دفع اضطراری، بدون ترس و وحشت آرام به طرف نزدیکترین دستشویی حرکت کنید.

 

 

 استفاده از محصولات جذب کننده

 

امروزه در بازار محصولات جاذب همختلقی از قبیل نوارهای بهداشتی، لباسهای زیر ضد آب و محافظ می توان یافت. این محصولات قادرند ۵۰ تا ۵۰۰ برابر وزن خود آب جذب کنند، بو را خنثی کنند و با سفت کردن ان مانع از نشت و چکیدن ادرار شوند.

 

 

انتخاب نوع این محصولات بستگی به آناتومی بدن هر فرد و درجهٔ بی اختیاری ادراری  او دارد البته باید اذعان داشت که خریدن این محصولات اندکی شرم آور است اما با رفتن یک دارودخانه و داروساز قابل اطمینان و سفارش دادن آن قبل از رفتن به داروخانه میتوان این مشکل را تا حدودی برطرف نمود.

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

آسان دنت فورکافی رایان درمان نرم افزار مطب برفانک کافه داران خرید رپورتاژ خرید بک لینک