پورتال خبری, تفریحی, سبک زندگی, روانشناسی, سلامت, اخبار روز

غذاهای کم کالری شامل چه نوع غذاهایی میشوند ؟

0

بعد از گروه غذاهای فاقد کالری، نوبت سبزیجات می رسد که مقدار کالری آنها نسبت به سایر غذاها کمتر می باشد. در این مطلب از مجله اینترنتی زیگیل درباره انواع غذاهای کم کالری صحبت میکنیم.

۱-سبزیجات :

 

سبزیجات در مبارزه با چاقی نه تنها به دلیل اینکه جزو غذاهای کم کالری است ، مناسب و مفید هستند بلکه به دلیل غنی بودن از مواد سلولزی، املاح معدنی، و داشتن بسیاری از ویتامینها به خصوص ویتامینهای A و C، برای سلامتی لازم و مفید می باشند.

 

۲ – میوه جات:

غذاهای کم کالری

لازم به ذکر است که در بین میوه جات، نوعی که دارای مقدار کالری خیلی پایین و مشابه با سبزیجات باشد وجود ندارد.

 

و حتی در بین این گروه غذا، آنهایی که در هر واحد دارای ۲۵ کالری باشند نیز بسیار اندک بوده و غالباً کالری آنها بالاتر از این مقدار می باشد.

 

علاوه بر آن، میوه جات برای استفاده در فصول معینی وجود دارند ولی سبزیجات را می توان تقریباً در تمام فصول به دست آورد.

 

۳ – شیر و لبنیات:

 

در یک رژیم غذایی، باید حداقل روزی دو فنجان شیر بدون چربی گنجانیده شده و مورد استفاده قرار گیرد.

 

این مقدار شیر تقریباً بیش از نیمی از کلسیم مورد نیاز روزانه یلک فرد بالغ را تأمین می کند. با مصرف شیر بدون چربی به جای شیر کامل، حدوداً ۵۰ درصد کالری کمتر به بدن وارد می شود ولی در عین حال تمام پروتئین ها، مواد معدنی، و ویتامین های گروه B که در شیر کامل وجود دارند به وسیله شیر بدون چربی هم به بدن خواهند رسید.

 

با جدا کردن چربی از شیر، تنها چربی بالا برنده کلسترول خون و همچنین ویتامین های محلول در چربی هستند که از شیر گرفته شده و حذف می گردند و در نتیجه جزو غذاهای کم کالری میشوند.

 

کمبود یا فقدان این نوع ویتامین ها را نیز می توان با خوردن سبزیجات سبز و زرد و یا در صورت لزوم با استفاده از قرص های ویتامینی تامین و جبران نمود.

غذاهای کم کالری

افرادی که به هر دلیل مایل به خوردن شیر نیستند میتوانند روزانه به میزان فنجان شیر خشلک بدون چربی را به سایر غذاهایی که تهیه می کنند اضافه نمایند ( فنجان شیرخشلک معادل دو فنجان شیر مایع و معمولی میباشد)…

 

البته اگر بیمار واقعا نسبت به شیر حساسیت داشته باشد و یا در مصرف آن به هر شکل بی علاقه باشد نباید او را از این بابت تحت فشار قرار داد.

 

پنیر بی چربی یا کم چربی نیز علاوه بر اینکه جزو غذاهای کم کالری است، از لحاظ پروتئین های مرغوب، خیلی خوب و غنی می باشد.

 

علاوه بر آن، به علت اینکه پنیر نسبت به سایر غذاهای پروتئینی، انرژی خود را آهسته تر آزاد میسازد لذا انسان با خوردن پنیر همراه با یک غذای کم انرژی تا مدت ۲ – ۳ ساعت کمتر گرسنگی احساس می نماید.

 

ماست نیز از نظر میزان کالری متفاوت بوده، و معمولاً یلک فنجان آن، ۱۲۰ تا ۱۷۰ کالری ایجاد میکند.

 

استفاده کنندگان رژیم غذایی باید از ماست بی چربی یا کم چربی استفاده نمایند. کسانی که خودشان میتوانند ماست در منزل تهیه کنند باید برای این منظور شیر چربی گرفته بکار ببرند.

 

۴ – گوشت، مرغ و ماهی:

 

غذاهای کم کالری های گوشتی شامل گوشت چهار پایان، گوشت مرغ و گوشت ماهی، بیش از همه بستگی به میزان چربی آنها دارد.

 

گوشت های چرب نه تنها در نقاط مجزا از گوشت، دارای چربی هستند بلکه در خود گوشت نیز حاوی ذرات چربی می باشند.

 

بطور مثال اگر ما یک واحد از جگر و معادل آن یلک واحد از گوشت پرچربی را در نظر بگیریم که تمام چربی های سطحی و قابل دیدن آنها را جدا نموده باشیم، ممکن است ظاهراً هر دو از نظر کالری یکسان به نظر آیند.

 

ولی در حقیقت، میزان کالری این گوشت بیش از دو برابر کالری جگر می باشد.

 

به همین دلیل نیز گوشت دام، گوشت مرغ، و گوشت ماهی را به ۴ گروه تقسیم می نمایند که عبارتند از: گوشت بی چربی، گوشت کم چربی، گوشت با چربی متوسط، و گوشست چرب.

 

وزن هر واحد از مواد گوشتی به این شرح می باشد: یلک واحد کوچلک = ۱۲۰ گرم، یک واحد متوسط = ۱۸۰ گرم، یک واحد بزرگ = ۲۴۰ گرم.

 

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.