پورتال خبری, تفریحی, سبک زندگی, روانشناسی, سلامت, اخبار روز

چرا دانستن میزان کالری غذاها در یک رژیم لاغری بسیار مهم است؟

0

باید دانست که برای موفقیت در کاهش وزن، فقط توجه به یک نمونه رژیم غذایی از پیش چاپ شده، هیچگونه فایده ای نخواهد داشت.در این مطلب از مجله اینترنتی زیگیل میخواهیم درباره میزان کالری غذاها توضیح دهیم.

 

بلکه برای این موضوع، افراد نیاز به فراگیری و اطلاع از جزئیات تغذیه و مواد غذایی شامل: ارزش غذاها، میزان کالری غذاها، چگونگی تنظیم رژیم های گوناگون و طرز رسیدگی وحساب نمودن آنها دارند.

 

این گونه اطلاعات ممکن است به وسیله مطالعه کتاب و یا احتمالاً با مراجعه منظم به پزشک متخصص و فراگیری نکات فنی حاصل شود.

 

بدیهی است موفقیت در این امر، مستلزم علاقمندی و صرف وقت بوده و گاهی اوقات احتیاج به دو ماه و یا بیشتر، صرف وقت خواهد داشت.

 

از بین ۶ دسته مواد غذایی یعنی پروتئین ها، چربی ها، قندها (مواد هیدروکربنه)، نمک ها، ویتامین ها، و آب، تنها سه دسته اول دارای کالری بوده و در اثر سوخته شدن در بدن تولید انرژی حرارتی می نمایند.

 

کالری چیست؟

کالری

واحد انرژی، کالری است (یک کالری، مقدار حرارتی است که می تواند حرارت یک گرم آب را به اندازه یلک درجه سانتیگراد افزایش دهد).

 

از سوختن هرگرم پروتئین ۴ کالری، همچنین از سوختن هرگرم ماده قندی ۴ کالری، و از سوختن هرگرم چربی ۹ کالری انرژی تولید میشود.

 

مشکلات عدم آگاهی از میزان کالری غذاها

 

برخی افراد به دلیل عدم آگاهی درباره ارزش و میزان کالری غذاها و همچنین عدم آشنایی برای جانشین نمودن غذاها، خود را از خوردن غذاهائی که برای آنها ممنوعیتی ندارد محروم می کنند.

 

بدیهی است این افراد پس از تحمل محرومیت های شدید و بی رویه غذایی، به علت اینکه از تأثیر میزان کالری غذاها بی اطلاع هستند لذا پس از گذشت چندی، دوباره با خوردن غذاهای پرانرژی شروع به چاق شدن می کنند.

 

تأکید می شود که برای اجتناب از رژیم های سخت و یکنواخت غذایی و برای اینکه شخص بتواند وزن خود را با روش صحیح و به خوبی کاهش داده و این کاهش را با موفقیت برای همیشه حفظ کند لازم است اطلاعات کافی در مورد ارزش غذاها و همچنین میزان کالری غذاها هر واحد از هر نوع ماده غذایی داشته باشد.

 

میزان کالری غذاها

 

به این ترتیب و با اندکی تمرین همه افراد قادر خواهند بود که میزان کالری مورد نیاز بدن خود را به راحتی حساب نمایند.

 

غذاهایی که فاقد کالری و یا مقدار کالری آنها خیلی پایین است در طبقه بندی در لیست صفر کالری قرار میدهند.

 

بعد از این لیست، فهرست غذاهایی قرار دارد که میزان کالری آنها خیلی پایین است. بطورکلی غذاها را برحسب میزان کالری تولیدی در یک واحد، تنظیم و آنها را طبقه بندی می نمایند.

 

به این ترتیب غذاهایی که در هر واحد ۲۵ کالری تولید میکنند در یک فهرست و غذاهایی که در هر واحد ۵۰ کالری، ۱۰۰ کالری و غیره تولید میکنند، و هرکدام را در گروه مربوط به خود طبقه بندی می کنند.

 

در مورد غذاهایی که در هر واحد مثلاً ۱۶ کالری یا ۳۷ کالری یا ۵۹ کالری و غیره تولید میکنند باید بدانیم که این اعداد نشان دهنده ارزش علمی غذاها هستند ولی عملاً نمی توان چنین دقتی را برای غذاهای مصرفی در نظر گرفت.

Leave A Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.