پورتال خبری, تفریحی, سبک زندگی, روانشناسی, سلامت, اخبار روز

تغذیه صحیح چه نوع تغذیه ای است و چه نقشی در تناسب اندام دارد؟

0

در روش تغذیه صحیح ، شما انچه را که برای سلامتی لازم دارید می خورید و با انجام اینکار، وزن خود را کاهش می دهید.در این مطلب از مجله اینترنتی زیگیل در مورد تغذیه صحیح توضیح میدهیم.

 

روش تغذیه صحیح ، ممکن است یک کمی بیشتر از روش رژیم های تند و افراطی طول بکشد ولی در عوض کاهش وزن، دایمی خواهد بود.

 

در  روش کاهش وزن با تغذیه صحیح ، شما مجبور نیستید که مقدار معین اضافه وزن را، همانند روش رژیم های موقتی، به صورت متناوب و بدون نظم کاهش دهید. بنابراین، در حقیقت، کم کردن وزن با روش تغذیه صحیح، حتی خیلی سریعتر از هر نوع روش دیگری نیز هست.

 

یک رژیم غذایی صحیح، تمام نیازهای اساسی بدن ما را از نظر پروتئین، مواد معدنی، ویتامین ها، چربی، کربوهیدرات ها، و سایر عناصر تأمین میکند.

تغذیه صحیح

 

در بسیاری از دستورات غذایی در رژیم های بی پایه موقتی، بعضی ازغذاها بخصوص به علت اعداد کالری شان، از فهرست غذاها حذف شده و مصرف آنها ممنوع میباشد.

 

در بعضی از این نوع رژیم ها، استفاده از غذاها، محدود به فقط یک یا دو گروه غذایی می شود. اما مسلم است که یک یا دو گروه غذا، هرگز نمی تواند تمام احتیاجات ضروری تغذیه ای بدن ما را تأمین نماید.

 

اکنون علم تغذیه به مرحله ای از پیشرفت رسیده است که ما میدانیم؛ بدن برای انجام اعمال طبیعی در تمام مدت عمر بطور مشخصی نیازمند به ده ها نوع عناصر یا ماده مغذی در غذاها می باشد.

 

همانطوری که زمان پیش میرود، حتی ممکن است کشفیات بیشتری صورت بگیرد. و این موضوع یکی از دلایلی است که رژیم غذایی باید کامل باشد.

 

هر نوع ماده مغذی دارای اعمال خاص و ویژه می باشد. بعضی از آنها به همراهی یکدیگر کار خود را انجام می دهند. اما مجموع آنها در ساخت، مرمت، تنظیم و نگهداری بدن ما شرکت می نمایند.

 

اگرچه بیش از یک نظریه در باره احتیاجات دقیق غذایی وجود دارد، ولی بطور معمول، متخصصین می پذیرند که احتیاجات غذایی روزانه شما در چهار گروه بزرگ غذایی وجود دارد.

 

گرو های غذایی مهم برای داشتن تغذیه صحیح:

تغذیه صحیح

 

۱ – گروه شیر یا لبنیات، ۲ – گروه نان یا غلات یا حبوبات، ۳ – گروه میوه و سبزیجات، ۴ – گروه گوشت یا ماهی یا تخم مرغ

 

 میزان مصرف روزانه چهار گروه مواد غذایی :

 

۱ – میزان مصرف شیر یا لبنیات: بزرگسالان: ۲ لیوان شیر در روز. . جوانان (۱۳ تا ۱۹ ساله ها)؛ ۴ لیوان شیر در روز. کودکان ۳ لیوان شیر در روز.

 

به جای شیر ممکن است از ماست یا پنیر و یا از سایر غذاهایی که از شیر تهیه میشوند ، استفادہ نمود.

 

۲ – میزان مصرف نان یا غلات یا حبوبات:  بزرگسالان، جوانان و کودکان ۴ نوبت در روز که حداقل یک نوبت از آن دانه های کامل یا سبوس نگرفته باشد.

 

۳ – میزان مصرف میوه و سبزیجات: بزرگسالان، جوانان و کودکان: ۴ نوبت در روز.

 

۴ – میزان مصرف گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، به جای حبوبات خشلک (نخود، لوبیا، باقلا و غیره):

 

بزرگسالان، جوانان و کودکان: ۲ نوبت در روز.

 

پایه و اساس رژیم غذایی صحیح را، هر یک از غذاها در گروه های چهارگانه فوق تشکیل میدهند.

 

شما اگر احتمالاً بتوانید خودتان را با خوردن فقط سه وعده، غذا محدود نمائید و در این سه وعده، از خوردن پرس های دوم اجتناب نمائید، در این صورت استفاده روزانه از یک قرص خوب ویتامینی، میتواند سایر نیازهای شما را بطور کامل تأمین و رفع نماید.

 

یک رژیم غذایی متعادل و تغذیه صحیح نه تنها برای تأمین سلامتی و برای تأمین وزن مناسب بسیار مهم است بلکه برای هضم غذا نیز دارای اهمیت زیادی میباشد.

 

لازم به ذکر است که ؛ انچه شما میخورید می تواند در حال شما و در احساس شما، پس از خوردن اثر بگذارد.

 

بطور مثال اگر غذای شب حاوی مقدار زیادی چربی و مواد هیدروکربنه باشد، در این صورت عمل آنزیم های گوارشی در معده دچار اختلال و کاهش خواهد شد. و در نتیجه ممکن است در این شرایط، احساس سیری ناراحت کننده و احساس سنگینی به انسان دست دهد.

 

همچنین، چگونگی حالت و وضعیت روحی شما در موقع صرف غذا نیز واجد اهمیت می باشد.

Leave A Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.