پورتال خبری, تفریحی, سبک زندگی, روانشناسی, سلامت, اخبار روز

استرس می تواند دلیل سرماخوردگی باشد

0

در این مطلب از سایت زیگیل از بیماری شایع سرماخوردگی صحبت می کنیم :

 

 

سرماخوردگی به چه دلیل ایجاد می شود :

 

بسیاری تصور می کنند در برابر سرماخوردگی کاری از دستشان برنمی آید و بر این باورند که تنها باید آن را تحمل کنند. واقعیت آن است که اخبار خوشایندی دربارهٔ این بیماری وجود دارد. هرچند زمانی که به بیماری مبتلا شدید، کار چندانی برای توقف آن از دست شما ساخته نیست، ولی با درمانهای طبیعی می توان مدت و شدت بیماری را کاهش داد.

 

به علاوه، در صورتی که مکرراً سرما می خورید می توانید اقداماتی را به منظور کاهش یا پیشگیری کامل از شروع بیماری به کار ببندید

 

سرماخوردگی بر اثر یک ویروس ایجاد می شود. زمانی متوجه سرماخوردگی می شوید که احساس گرفتگی بینی و عطسه، درد و خشکی گلو و شاید مختصری تب و نیز خستگی و سردرد به شما دست دهد.

 

معمولا می توانید میان این بیماری آنفلوانزا تمایز قایل شوید: انفلوانزا ممکن است باعث تب شدیدتر و علائم بارزتر شامل کوفتگی عضلانی و درد شود. به علاوه احتمال دارد از شیوع گستردهٔ انفلوانزا در منطقه خبر داشته باشید.

 

نکتهٔ مهمی که باید دربارهٔ این بیماری درنظر داشته باشید این است که احتمالی حملهٔ بیماری زمانی بسیار زیاد است که مقاومت بدن شما کم باشد.

 

اگر هر سال بیش از یک یا دوبار دچار سرماخوردگی می شوید، ممکن است دستگاه ایمنی شما تضعیف شده باشد و بهتر است اقدامات را در پیش بگیرید. به تجربه دریافته ایم که بسیاری از بیماران زمانی سرما میخورند که تحت استرس، به ویژه استرس روحی – روانی قرار دارند.

 

عموماً به واسطه کار تا دیروقت، عدم تغذیهٔ صحیح، مصرف بیش از حد الکل یا قهوه دچار فرسودگی می شوند و سپس در معرض یک حادثهٔ استرس زا که منجر به تسریع سرماخوردگی می شود قرار میگیرند، مثلاً پروژه ای که مهلت آن رو به اتمام است و محتاج کار طاقت فرساست، ضربهٔ روحی شدید، به ویژه در مورد عزیزان، یا تنزل شغلی و نظایر آن. از آنجا که استرس باعث کاهش ایمنی بدن می شود، اغلب حادثهٔ مشخصی وجود دارد که می توان آن را به عنوان عامل احتمالی سرماخوردگی معرفی کرد.

 

 

رویکرد اغلب دکترها در مقابله با سرماخوردگی مشتمل بر دو جنبه است: در درجهٔ اول تقویت مقاومت بدن در برابر عفونت تا حتی الامکان مبتلا به این بیماری نشوید، سپس انجام اقداماتی به منظور کاهش طول دوره و شدت بیماری.

 

در مجموع باید رژیم غذایی سالمی داشته باشید، مصرف روزانه ویتامین شما کافی باشد، به طور منظم ورزشی کنید، استرس را کنترل کنید و به اندازهٔ کافی استراحت کنید.

 

تمام این اقدامات تأثیر زیادی در پیشگیری از این بیماری خواهد داشت.

 

توصیهٔ دیگر آنکه: اگر در فصل سرماخوردگی در شستشوی دستهای خود مرتب وسواسی به خرج دهید به طور قابل ملاحظه ای احتمال سرماخوردگی خود را کاهش خواهید داد، زیرا روش بسیار شایعی برای انتقال ویروس این بیماری، انتقال آن از دستها به صورت است.

 

زمانی که با یک فرد سرماخورده دست می دهید یا به نردهٔ پلکانی دست میزنید که قبلاً توسط یک فرد سرماخورده آلوده شده است، به سرعت دچار سرماخوردگی می شوید.

 

بنابراین به طور مرتب دستهای خود را به خصوص در زمستان یا زمانی که فردی در خانوادهٔ یا اداره به سرماخوردگی مبتلاست، بشویید.

 

برای کاهش علائم و مدت سرماخوردگی، باید زمان کافی صرف استراحت کنید (حداقل دو روز)، تا دستگاه ایمنی بدن فرصت مقابله با آن را پیدا کند.

 

اگر برای مهار علائم تلاش کنید، ممکن است به طور موقت احساس بهبودی کنید..

Leave A Reply

Your email address will not be published.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.