پورتال خبری, تفریحی, سبک زندگی, روانشناسی, سلامت, اخبار روز

با یائسگی و افسردگی اش چه کار کنیم

0

به بیان دقیقی، یائسگی وقتی روی می دهد که یک سال تمام عادت ماهانه نشوید. در طول این ایام که دوران پیش یائسگی خوانده می شود، دچار معمول ترین علائم از جمله گر گرفتگی، عرق کردن شبانه، بیحوصلگی، حواس پرتی، خشکی واژن، عادت ماهانه نامنظم و سایر مسایل می شوید. یائسگی معمولا حدود پنجاه سالگی روی می دهد، اما زودتر هم پیش میآید و به طور عادی با سن و علائم تشخیص داده می شود؛ هرچند برای اطمینان، آزمایش خون نیز انجام میگیرد تا میزان هورمون ها بررسی شود.

 

 

آگاهی علمی در خصوص یائسگی:

 

 

به گزاش سایت زیگیل با افزایش سن تخمدان ها ضعیف می شوند و استروژن کمتری تولید می کنند. در این هنگام مغز با ترشح هورمونهای دیگری تلاش می کند تا تخمدان ها را احیا نماید که همین هورمون ها همراه با تولید نامنظم استروژن موجب علائم یائسگی می شوند. به طور خلاصه نامنظم شدن هورمون ها دلیل این وضعیت است. معمولاً برای درمان هورمون تجویز میشود که همیشه مناسب نیست (مثلا وقتی در خانواده سابقهٔ سرطان سینه باشد) و باید برای مدت کوتاهی مصرف شود. همراه فواید هورمون درمانی ضررهایی هم وجود دارد، از جمله افزایش خطر احتمال بیماریهای قلبی که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

 

خوردنیهای مفید برای یائسگی :

 

 

مصرف سویا (شیر سویا، دانهٔ سویا یا پروتئین آن) به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و همچنین پوکی استخوان که در اثر کم شدن میزان هورمون استروژن ایجاد می شود، کمک می کند. مصرف انواع سویا از شدت و تداوم گرگرفتگی نیز میکاهد.
خوراکی های سرشار از کلسیم نظیر سبزیجات پر برگ، برگهٔ زردآلو، انواع بادام و لبنیات نه تنها از استخوانها محافظت می کنند ، بلکه به خلق وخوی متغیر شما تعادل میبخشند.
متصرف سایر فیتوستروژن ها از جمله تخم کتان، تخم کدو، کنجد، تخم آفتابگردان را افزایش دهید، چون هورمون ها را متعادل می کنند.
خوراکی های کم شیرین و به خصوص غلات سبوس دار به حفظ تعادل و ثبات میزان قند خون و تسکین کجخلقی و بیحوصلگی کمک می کنند. این نوع خوراکی ها سرشار از : ویتامین B هستند و با افزایش میزان سروتونین هورمون ها و خلق وخو را متعادل می کنند. روغن های امگا۳ موجود در تخم کتان، کینو آو ماهیهای روغنی خاصیت ضد التهابی دارند و در کاهش بسیاری از علائم مثل گرگرفتگی مؤثرند. همچنین از قلب حفاظت میکنند. میوه و سبزی زیاد حاوی ویتامین های B (که برای تعادل هورمونی لازم است) و سایر مواد معدنی از جمله آنتی اکسیدانها که از روند پیری جلوگیری می کنند. معلوم شده است خوراکی های سرشار از ویتامین E (مثل تخم آفتابگردان، انواع بادام، تخم کاج، اسفناج پخته، آواکادو و برگهٔ زردآلو) گرگرفتگی را تسکین داده حتی آن را از بین می برند. علاوه بر این از خشکی واژن می کاهند.

Leave A Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

آسان دنت فورکافی رایان درمان نرم افزار مطب برفانک کافه داران خرید رپورتاژ خرید بک لینک