پورتال خبری, تفریحی, سبک زندگی, روانشناسی, سلامت, اخبار روز

چاقی و اضافه وزن خود را با غذای سالم کنترل کنید

0

چاقی و اضافه وزن از هر جهت می تواند سلامت را به مخاطره اندازد. سرطان، دیابت نوع دوم، بیماری قلبی، فشارخون، پوکی استخوان، تنگی نفس، بیماری های کلیه و کیسه صفرا، نقرس، بی اختیاری ادرار – و مسلما اعتماد به نفس پایین – فقط بعضی از امراضی هستند که به وزن زیاد مربوط می شوند. تحقیقات نشان می دهند اکثر افراد از وزن دقیق خود بی خبرند (اغلب براورد کمتری بیش از بیست و پنج درصد وزن بدن خود دارند) و تصور می کنند که متناسب هستند، در حالی که برآوردها خلاف آن را نشان می دهد. بسیاری از ما ترازو و وزن اضافی که بدون جلب توجه بالا می رود را نادیده می گیریم. پژوهشها حاکی از آن است که زنان یائسه بدون تغییر رژیم غذایی یا عادات ورزشی، هر ساله اندکی (حدود پانصد گرم) وزن اضافه می کنند مردان نیز در میانسالی – اگر ورزش مداوم مشل مسابقه فوتبال در بعدازظهر اخر هفته ها در پارک را ترک کنند  چاق خواهند شد.

 

 

آگاهی علمی در خصوص چاقی و اضافه وزن :

 

 

به گزارش زیگیل وزن زیاد تقریباً همیشه به دلیل پرخوری و تحرک کم است. به بیان دیگر شما کالری بیشتری از آنچه می سوزانید، میخورید. نوع غذایی که مصرف می کنید هم می تواند موجب اضافه وزنتان شود، یعنی به جای خوراکیهایی که حاوى میوه و سبزی، پروتئینهای سالم، چربیهای مفید و کربوهیدرات های غلات خالص هستند، رژیم غذایی حاوی چربیهای اشباع شده و قند زیاد و همچنین مواد غذایی فراوری شده و تصفیه شده وزن را بالاتر می برند. بعضی از ما به خصوص اگر مرتب ورزش کنیم و عضلات بیشتری داشته باشیم، چربی را بهتر می سوزانیم و این هم درست است که با بالا رفتن سن، سوخت و ساز بدن کندتر می شود. بعضی بیماری ها از جمله کم کاری غدهٔ تیروئید و کیست تخمدان هم می توانند منجر به چاقی شوند؛ هر چند نامعمول تر از آن هستند که تصور می کنید. چاقی می تواند دلیل ژنتیک (ارث) هم داشته باشد و چنانچه والدینتان چاق هستند، شما هم همانطور باشید.
بسیاری از ما نه تنها برای تأمین سوخت بدن، بلکه از روی خرسندی و حتی چون به بعضی خوراکی ها و نوشیدنیها مثل قند، شکلات، الکل و غذاهای فراوری شده وابسته شده ایم، غذا میخوریم. غذاهایی همچون خوراکی های شیرین و کربوهیدراتهای تصفیه شده را برمیگزینیم که به سرعت میزان سروتونین را بالا میبرند.

 

 

خوردنی های مفید برای چاقی و اضافه وزن:

 

 

بشقاب غذایی مطلوب،شیوهٔ متعادلی را برای خوردن و کنترل چاقی و اضافه وزن ارائه می دهد که یاری تان می کند به وزن سالم دست یابید. این بشقاب حاوی مقادیر زیادی میوه و سبزی تازه، غلات سبوس دار، پروتئینهای کم چرب و چربیهای سالم است که کمک می کند تا به کم کردن وزن بدون طلب غذا یا گرسنه ماندن، تشویق شوید. مصرف خوراکیهای کم شیرین میزان قند خون را ثابت نگاه می دارد و اشتیاق به خوردن و فشار گرسنگی را کاهش می دهد. رژیم غذایی سرشار از فیبر (همراه با سبزی و میوهٔ تازه، غلات سبوس دار و حبوبات زیاد) شما را مدت بیشتری سیر نگاه می دارد و با جذب بیشترین حد مواد مغذی، باعث میشود احساس بهتری داشته باشید. جرعه جرعه نوشیدن چای سبز در طول روز نشان داده که تا حدودی سوخت و ساز بدن را افزایش میدهد و می تواند کمک مؤثری برای کاهش وزن باشد. انواع توت و زغال اخته حاوی آنتی اکسیدانی هستند که ظاهراً بر سرعت ذخیره و سوزاندن چربی تأثیر می گذارند. خوراکیهای سرشار از پروتئین مثل ماهی، مرغ، میوه های مغزدار، پنیر، تخم مرغ و حبوبات، همگی حاوی تریپتوفان هستند که به طور طبیعی سطح سروتونین را افزایش میدهند و آن را بالا نگاه می دارند. مصرف این نوع خوراکی ها وقتی با مقادیر کم کربوهیدرات های تصفیه نشده همراه شود، بهترین عملکرد را دارد. پروتئین همچنین برای رشد ماهیچه و سوزاندن چربی ماهیچهای لازم است.

Leave A Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.