پورتال خبری, تفریحی, سبک زندگی, روانشناسی, سلامت, اخبار روز

مواد معدنی مورد نیاز بدن و اهمیت آن

0

مواد معدنی از مواد مغذی شامل تعدادی عناصر غذایی می باشند که به صورت املاح معدنی در غذای انسان وجود دارند. این مواد علاوه بر شرکت در ساختمان یاخته های بدن از طریق کمک به آنزیمها، هورمونها و ویتامینها، در تنظیم اعمال بدن شرکت دارند ولی بر خلاف مواد قندی، چربی و پروتئینی، تولید انرژی و حرارت نمی کنند. نیاز بدن نسبت به بعضی از مواد معدنی چون کلسیم، سدیم، پتاسیم، فسفر، منیزیم، گوگرد و کلر نسبتاً زیاد و به پارهای از آنها مانند آهن، مس، روی، فلوئور، ید و کبالت خیلی کمتر است. این مطلب بدان معنی نیست که این دسته از مواد معدنی نقش مهمی در بدن ندارند، بلکه برعکس، کمبود آنها اختلالات مهم و گاه خطرناکی را موجب می شود. مواد معدنی در غذاها پراکنده اند و روزانه همراه غذاها به بدن می رسند. در مورد برخی از آنها چون آهن، کلسیم و فسفر باید توجه کرد که بخصوص در دوران رشد و نمو، بارداری و شیردهی به مقدار کافی به بدن برسند.

مواد معدنی

کلسیم مهم ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن

علاوه بر شرکت در ساختمان دندان و استخوانها، وظایف دیگری چون تنظیم آهنگ و ریتم طبیعی ضربان قلب، کنترل تحریکپذیری عصبی و عضلانی، تنظیم انتقال و جابجا شدن یونها در دو طرف غشاء سلولی و دخالت در انعقاد خون و تولید لخته بر عهده دارد.مهمترین نشانه های کمبود کلسیم عبارت از نرم استخوانی به شکل راشیتیسم یا استئومالاسی (Osteomalacia)، پوک استخوانی (Osteoporosis) و هیپوکلسیمی (کاهش غلظت طبیعی کلسیم خون) که موجب تتانی یا افزایش تحریکپذیری عصبی و عضلانی میگردد میباشد. از سوی دیگر مصرف مازاد براحتیاج کلسیم در کودکان ممکن است موجب هیپرکلسیمی (افزایش غلظت طبیعی کلسیم خون) شود که با نشانه هایی چون استفراغ، کمی اشتها، لاغری، یبوست و شل شدن عضلات همراه است. در بزرگسالان دلیل مشخصی مبنی براثرات زیانآور ناشی از استفاده زیاد کلسیم، باستثنای افرادی که تمایل به تجمع کلسیم در بافتهای نرم خود دارند، وجود ندارد. شیر و فرآورده های آن از منابع سرشار کلسیم می باشند. از دیگر منابع غذایی کلسیم می توان زرده تخم مرغ، حبوبات و غلات، گردو، انواع کلمها و مارچوبه را نام برد.

فسفر و تاثیرات آن در بدن

مواد معدنی

این عنصر مانند کلسیم در ساختمان دندانها و استخوانها وارد می شود و جزء اساسی ترکیبات یاخته ای محسوب می شود. به علت توزیع زیاد فسفر در غذاهای مختلف، دلیلی مبنی بر کمبود فسفر وجود ندارد. کمبود ممکنست در افرادیکه مقادیر زیادی آنتی اسید (که در جذب فسفر دخالت میکند) مصرف میکنند مشاهده شود. علایم کمبود فسفر، آهکی نشدن استخوان، از دست رفتن اشتها و خستگی است. اضافه می نماید آثار زیادی فسفر در بدن نیز ممکن است به بروز عوارضی نظیر تتانی منجر گردد. غذاهای غنی از پروتئین معمولاً سرشار از فسفر نیز هستند بنابراین گوشت، ماهی، طیور و تخم مرغ از منابع غنی فسفر محسوب می گردند.

پتاسیم و نقش آن

مواد معدنی

از جمله وظایف پتاسیم اینکه، تحریکپذیری عصبی و عضلانی را کنترل و تنظیم مینماید، در نگهداری فشاراسمزی درحد متعادل مؤثر است، بسیاری از آنزیمهای درون سلولی را فعال میسازد و در آرامش عضله قلب مؤثر است. به علت وفور پتاسیم در مواد غذایی، کمبود آن در رژیمهای عادی تاکنون گزارش نگریده است لیکن در شرایط محرومیت کامل غذایی، ضایعات شدید بافتی مانند سوختگیهای شدید و بیماری کلیوی، امکان بروز نشانههای ناشی از کمبود آن از قبیل ضعف شدید عضلانی، عدم تحریکپذیری عضلات معدی – رودهای و ایجاد کشیدگی در بافت شکم، بی اشتهایی و خیز اندامهای تنفسی وجود دارد. گوشت، ماهی، غلات، میوه و سبزیجات از منابع غنی پتاسیم بشمار می روند.

گوگرد و مواد غذایی حاوی آن

مواد معدنی

به گزارش مجله زیگیل این عنصر در مولکول اسیدهای آمینه گوگرد دار و در ترکیب بعضی از ویتامین ها نظیر ویتامین B۱، بیوتین و اسید پنتوتنیک وارد است. بعلاوه گوگرد در ترکیب هورمون انسولین، رنگدانه ملانین و صفرا وجود داشته و اعمال حیاتی آنها بدون وجود گوگرد امکانپذیر نیست. ضمناً گوگرد برای سنتز کلاژن و تشکیل بسیاری از موکوپلی ساکاریدها ضروری بوده، در تهیه هپارین که مانع انعقاد خون میگردد شرکت داشته و در خنثی نمودن اثر ترکیبات سمی نقش عمده ای ایفاء می نماید. اگر چه علایم ناشی از کمبود گوگرد در انسان ناشناخته است، لیکن عدم رشد در اثر کمبود اسید آمینه های گوگردار را ممکن است در ارتباط با این امر قلمداد نمود. گوشت، ماهی، تخم مرغ، پنیر، غلات و بعضی از غذاهای گیاهی مانند سیر، پیاز، خردل و کلم از جمله منابع گوگرد بشمار می روند.

سدیم مواد و تاثیرات کمبود آن

مواد معدنی

مهمترین عنصر قلیایی است که در خنثی کردن اسید مازاد و در نتیجه تنظیم pH بدن نقش اساسی را بعهده دارد. سدیم، فشار اسمزی برون سلولی و تعادل طبیعی آب درون سلولی را تثبیت میکند و در انتقال فعال اسیدهای آمینه و گلوکز در طول غشای سلولی سهیم است. عنصر مورد بحث همراه با پتاسیم در انتقال تحریکات عصبی نیز شرکت می نماید. کمبود اولیه غذایی سدیم در انسان تاکنون دیده نشده است ولی عوارض کمبود ثانویه با افزایش دفع سدیم بواسطه اسهال، استفراغ، شدت تعریق در هوای گرم و یا نارسایی غده فوق کلیوی بروز می نماید که با علایمی چون بیاشتهایی، ضعف عضلانی، انقباضات دردناک ماهیچه ها، اختلالات تنفسی، ضعف و از حال رفتن در اثر نارسایی جریان خون ممکن است مشاهده گردد. اضافه می نماید مصرف زیاد نمک به مدت طولانی نیز میتواند به افزایش فشارخون و اختلالات کلیوی و قلبی منجر گردد. غذاهای دریایی، گوشت، شیر و تخم مرغ از جمله منابع غذایی سدیم بشمار می روند.

منبع:http://www.zigil.ir

Leave A Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

آسان دنت فورکافی رایان درمان نرم افزار مطب برفانک کافه داران خرید رپورتاژ خرید بک لینک