پورتال خبری, تفریحی, سبک زندگی, روانشناسی, سلامت, اخبار روز

پروتئین چیست و چه موادی پروتئین دارند؟

0

اجزای یک پروتئین اسیدهای آمینه نام دارند. پروتئینها اجزای سازنده یک پروتئین اسیدهای آمینه نام دارد. اسیدهای آمینه های موجود در بدن بر دو نوع می باشند. ۱- اسید آمینه های غیرضروری یا اسیدآمینه هایی که بدن قادر است آنها را از مواد موجود تولید کند. ۲- اسیدهای آمینه ضروری که فقط از راه مصرف مواد غذایی به بدن میرسند و بدن قادر به تولید آنها نیست.برای تأمین پروتئینهای لازم برای بدن، باید از مواد غذایی گوناگون (منابع حیوانی و گیاهی) استفاده شود.در ادامه این مطلب از مجله زیگیل را در ارتباط با پروتئین و ضرورت آن برای بدن دنبال کنید.

منابع اصلی پروتئین کدامند؟

پروتئین

حبوبات

عبارتند از: نخود، لوبیا، عدسی، باقلا، ماشی، لپه و غیره که به علت جذب و ایجاد نفخ مصرفشان از غلات کمتر است. هر صد گرم حبوبات خشک دارای ۸ تا ۱۵ گرم آب، ۳۲۰ تا ۳۵۰ کالری انرژی، ۵۵ تا ۶۵ گرم کربوهیدرات، ۲۰ تا ۲۷ گرم پروتئین، ۱ تا ۵ گرم چربی، ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم کلسیم، ۲ تا ۸ میلیگرم آهن، ۱۲ تا ۱۲۰ میکروگرم کاروتن، ۲/ ۰ تا ۰/۶ میلیگرم تیامین، ۰/۱ تا ۰/۳ میلیگرم ریبوفلاوین و ۱/۵ تا ۳ میلی گرم اسید نیکوتینیک است. خیس کردن حبوبات و دور ریختن آب آن و پختن جداگانه آنها باعث جدا شدن قندهای غیرقابل جذب و مواد نفخزا از آنها می شود.

سویای خشک

دارای ۴۰ درصد پروتئین و ۲۰ درصد چربی است. روغن سویا چربی کره گیاهی (مارگارین) را تشکیل میدهد و از پروتئین آن گوشت – مصنوعی، انواع شکلاتها و شیر خشک تهیه می شود. اما میزان پروتئین لوبیای خشک ۲۱ تا ۲۵ گرم درصد و عدسی ۲۷ گرم درصد است. در مقابل کربوهیدرات در باقلا، عدسی، لوبیا و نخود بیشتر و ۵۷ تا ۶۱ گرم درصد، میزان چربی ۱/۵ گرم در صد و آب ۱۲ گرم، پتاسیم ۱ گرم، فسفر ۰/۴۵ گرم، منیزیم ۰/۱۲ گرم، کلسیم ۰/۱۳ گرم و آهن ۷ میلیگرم است.

آجيل

مقدار پروتئین این ترکیبات حدود ۲۱ درصد، چربی ۳۰ تا ۶۰ درصد و کربوهیدرات ۱۲ درصد است. همچنین آهن و ویتامینهای گروه B نیز در آن وجود دارند. هضم آجیل سخت بوده و بهتر است به صورت پودر باشد. بادام زمینی ۴۰ درصد چربی دارد.

قارچها
برخی انواع آن سمی بوده و باعث مرگ و میر می شود. نوع غیر سمی و رایج آن، قارچ معمولی (Mushrooms) بیشتر در کشور ما مصرف میشود.میزان پروتئین قارچ ها حدود ۳ درصد، چربی ۰/۲۵ درصد، کربوهیدرات حدود ۵/۵ درصد است و از هر صد گرم قارچ حدود ۴۰ کیلوکالری انرژی تولید می شود. املاح معدنی در قارچ ها حدود یک درصد است.

گوشت

یکی از منابع پروتیینی است. مقادیر متفاوت چربی در گوشت ارزش انرژی آن را متفاوت می کند. مقادیر زیاد چربی در گوشت، هضم و خروج آن را از معده سخت می کند. ترکیب گوشت گوسفند و گوساله، بطور متوسط در هر صد گرم به شرح زیر است: آب ۴۵ تا ۸۰ گرم، انرژی ۱۰۰ تا ۴۰۰ کیلوکالری، کربوهیدرات جزیی، پروتئین ۱۰ تا ۲۳ گرم، چربیها تا ۴۰ گرم، کلسیم ۸ تا ۲۰ میلی گرم، آهن تا ۸ میلیگرم و املاح معدنی حدود ۰/۹ گرم درصد. پروتئینهای گوشت به دو دسته به مقدار محلول و غیره محلول تقسیم می شوند. پروتئینهای محلول در اثر جوشاندن به صورت کف روی آبگوشت جمع می شوند.

گوشت مرغ

ترکیب گوشت پرندگان اصلی مانند مرغ، خروسی، غاز، بوقلمون و غیره برحسب مقدار چربی آنها که به روش نگهداری و تغذیه این پرندگان ارتباط دارد، متفاوت است. در یکصد گرم این گوشت ها ترکیبات زیر دیده می شود. پروتئین ۱۸ تا ۲۴ گرم، چربی ۱/۴ تا ۶/۵ گرم، مواد معدنی ۰/۷۷ تا یک گرم و آب ۷۳ تا ۷۴ گرم.

سوسیس، کالباس و ژامبون

سوسیس فرمی از گوشت فشرده و پیچیده است. سوسیسها دارای ۱۲ گرم پروتئین، ۲۰ گرم چربی، ۱۲ گرم کربوهیدرات هستند و انرژی حاصل از مصرف صد گرم سوسیس معادل ۲۸۰ کیلوکالری است. کالباس فرم بزرگ تر سوسیس محسوب می شود؛ ولی، مقدار چربی آن کمتر است. مقدار آب در ژامبون پرچربی ۵۴ درصد و در نوع بدون چربی ۶۲ درصد است. در هر صد گرم ژامبون ۱۶ گرم پروتئین وجود دارد. در ژامبون پرچربی میزان چربی ۱۷ گرم و در نوع بی چربی ۶/۵ گرم درصد است. انرژی حاصل از صد گرم ژامبون چربی دار ۲۲۰ کیلوکالری و بی چربی ۱۲۰ کیلوکالری است.

لبنیات درصد زیادی پروتئین دارند

پروتئین

شیر

بطور متوسط شیر بر حسب گرم درصد میلی لیتر شامل ترکیبات زیر است
کربوهیدرات ۴/۱ تا ۵ درصد، پروتئین ۳/۵ تا ۳/۷ درصد، چربی ۳/۵ تا ۴/۲ درصد، انرژی ۶۶ تا ۶۹ کیلوکالری.ترکیب شیر بطور کلی ۸۷ درصد آب و ۳/۵ درصد چربی است و بقیه پروتئین، لاکتوز، املاح و ویتامین هاست. شیر دارای ویتامینهای A و D است. چربی شیر تازه به سهولت جذب می شود.

پنیر

در آب پنیر بیشتر لاکتوز شیر و کمی لاکتالبومین وجود دارد. میزان آب پنیر ۳۰ تا ۵۰ درصد، پروتئین ۱۵ تا ۲۵ درصد، چربی ۵ تا ۲۰ درصد و کربوهیدرات ۳ تا ۴ درصد است. از مصرف ۱۰۰گرم پنیر حدود ۱۵۰ تا ۴۰۰ کیلوکالری انرژی حاصل می شود.

خامه

حاوی تمام چربی شیر و یک سوم پروتئین و یک دوم لاکتوز شیر است. میزان چربی در خامه ایران از ۱۲ تا ۲۵ درصد متغیر است.

انواع غذاهای دریایی از منابع بسیار مهم پروتئین

پروتئین

ماهیها

منبع مهمی از پروتئین حیوانی برای انسان هستند و به دو دسته بی چربی و چرب تقسیم می شوند. ماهیهای بی چربی یک درصد چربی، ۱۰ درصد پروتئین، ۵۰ تا ۸۰ کیلو کالری انرژی دارند و هضم و جذب این ماهیها آسان تر است. ماهیهای چرب دارای ۸ تا ۱۵ درصد چربی و ۸۰ تا ۱۶۰ کیلوکالری انرژی هستند. پروتئین ماهی دارای ارزش بیولوژیکی بالا بوده و مشابه پروتئین حیوانات زمینی است. تخم بعضی از ماهیها نظیر خاویار ۲۰ تا ۲۵ درصد پروتئین و مقدار زیادی اسید نوکلئیک دارد.ماهیها بطور متوسط ۰/۷ تا ۲ گرم درصد مواد معدنی دارند که به ترتیب غلظت شامل پتاسیم، فسفر، گوگرد، منیزیم، کلسیم آهن وید هستند. روغن ماهی دارای مقدار زیادی ویتامینهای محلول در چربی است در روغن ماهیها به ویژه روغن کبد آنها ویتامین های A و D به مقدار زیادی وجود دارد. میگو و دیگر سخت پوستان دریایی دارای مقدار کمی چربی و انرژی هستند. هضم این خوراکی ها آسان نیست و در بعضی مواقع پروتئین آنها آلرژی ایجاد می کند. این خوراکی ها کلسترول زیادی دارند.

تخم پرندگان

تخم پرندگان غذای کاملی است و بیشتر مواد غذایی ضروری در بر دارد. یک تخم مرغ بطور متوسط دارای ۶ گرم پروتئین، ۶ گرم چربی و حدود ۸۰ کیلوکالری انرژی است. پروتئین که بیشتر در سفیده آن قرار دارد، از آلبومین تشکیل شده و ارزش بیولوژیکی آن صد است. میزان اسید آمینه آن کامل است. یک تخم مرغ ۳۰ میلیگرم کلسیم و ۱/۵ میلیگرم آهن دارد. زرده تخم مرغ دارای ویتامین A، تیامین، ریبوفلاوین و اسید نیکوتینیک است. یک تخم مرغ ۳۰۰ میلیگرم کلسترول دارد.

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.