پورتال خبری, تفریحی, سبک زندگی, روانشناسی, سلامت, اخبار روز

اختلالات یادگیری از تشخیص تا درمان

0

تشخیص اختلالات یادگیری باید منحصراً پس از انجام کامل آزمون های روانی با تستهایی چون وکسلر، تست حرکتی بینائی بندر، تست گشتالت و تست تصویر آدمک گودیناف، صورت پذیرد. ما در مجله اینترنتی زیگیل در مورد اختلالات یادگیری از تشخیص تا درمان، بیشتر توضیح خواهیم داد.

همهٔ علل دیگر اختلالات یادگیری، مانند عوامل عاطفی و محیطی، باید مستثنی شوند، در ضمن باید مشخصات مثبتی که شامل تاریخچهٔ خانوادگی در مورد این شکایت، مشکلات وضع جانبی و ابهامات حرکتی بینایی است، وجود داشته باشد.

ممکن است، تشخیص برمبنای ویژگی های دوران پیش دبستان، مورد تردید باشد. دنهاف و همکارانش (۱۹۷۱) خاطر نشان می سازند که مشکلات یادگیری به طور ناگهانی و در آغاز مدرسه رفتن، شروع نمی شود: بلکه قبلاً به طور ناشناخته، وجود داشته اند. امروزه کوشش ها در جهت مطالعه به روی کودکان، در سنین پیش دبستان است، تا آن دسته از کودکانی را که اختلالات یادگیری دارند، بتوان شناسائی کرد.

این کار احتمالا به تسکین و تخفیف مشکل آنان، در زمان پیش از آغاز دبستان نمی انجامد، زیرا مشکلات آنان بستگی تام به تأخیر در رشد دارد، لکن آشکار شدن زود این مشکل می تواند از شوک های روانی که در آغاز مدرسه رفتن حادث می شود، پیشگیری کند.

در غیر این صورت ممکن است کودک به خاطر بی دقتی یا بد نوشتن توبیخ شده مورد سرزنش قرار گیرد، در حالی که سزاوار این ملامت نیست، او بیش از هر چیز به تشویق نیاز دارد، نه ایجاد یاس و نومیدی.

اختلالات یادگیری

 

دنهاف و همکارانش مشخصات احتمالی اولیه را به ترتیب زیر مورد بحث قرار می دهند، فعالیت زائد و تحریک پذیری در دوران نوزادی و اوان کودکی، یا چرت زدن های زائد و عدم حساسیت و تأثیر پذیری و احتمالاً بعدها نیز، پس از 6 ماه تأخیر در رشد حرکتی و ماهیچه ای است پس از نخستین سال تولد، حرف زدن های تواند یک مشخصه برجسته باشد با تست های ساده که به وسیلهٔ چوب و به شکل های مختلف ساخته می شود، می توان اشکالات درک فضائی کودک را آشکار ساخت.

همچنین عدم هماهنگی حرکتی و بی مهارتی و ناموزونی آن را می توان با الگوهای لی لی کردن، پریدن، و کف زدن مشخص نمود. دایکمن و همکارانش (۱۹۷۱) تست هائی را برای جور کردن، مکعب ها، کپی کردن اشکال هندسی ، و نقاشی ، به کار می بردند. دوهرش و همکارانش کوشش می کردند تا به کمک تست های مختلف، اختلالات یادگیری در کودکان پیش دبستان را پیش بینی کنند.

این تست ها برای سنجش ادراک بینایی و شنوایی، کنترل مهارت دستی ، سرعت، گره زدن، شناسائی کلمات، درک و فهم زبان، و میدان حافظهٔ شنوایی، به کاربرده می شد.

نتایج

اختلالات ویژهٔ یادگیری می تواند بسیار جدی باشد. مشکلات عاطفی از انواع مختلف بسیار معمول است، که خود را به صورت هایی چون: غيظ کردن، عدم کنترل ادرار، تیک، فرار، کوشه کیری و افسردگی نشان می دهد. چنین کودکانی فاقد عزت نفس هستند. راتر و همکارانش (۱۹۷۰) نشان دادند که بین ناتوانی در خواندن و رفتار ضداجتماعی، پیوند خاصی وجود دارد.

کودکی که در کار کلاسی عقب می ماند، ممکن است به طور کلی عقب افتاده و بی هوش شناخته شود، در حالی که در واقع بسیار هوشمند است. نتیجهٔ اجتناب ناپذیر این شناخت غلط ، برای کودک جز ناکامی و پریشانی نخواهد بود . این وضع به نوبهٔ خود، مزاحم و مخل آموزش پذیری او خواهد شد.

هرگاه یک کودک مدرسه ای را در بخش بیماران سر پایی بیمارستان به من ارجاع می دادند، نخست سعی ام براین بود. که چه کارهایی را در مدرسه بیشتر و چه کارهایی را کمتر دوست دارد. و به این ترتیب پی می بردم که آیا مشکل او، مربوط به خواندن، هجی کردن و نوشتن است، یا نه.

 

اختلالات یادگیری

 

پیش آگهی

پیش آگهی اختلالات یادگیری نامعین و نامشخص است. زیرا این اختلالات از لحاظ شدت، درجات مختلف و گوناگونی دارد.برخی از انواع آن نسبتا جزیی است، دردسرهای کوچکی را در مدرسه موجب می گردد، در حالی که بعضی دیگر شدید بوده، عمیقا در عملکرد کودک تأخیر ایجاد می کند. متأسفانه به هیچ وسیله ای نمی توان تشخیص داد که مشکل موجود مربوط به تأخیر در رشد است یا نه، و آیا به موقع برطرف می شود، و یا اینکه برای همیشه، در سراسر زندگی فرد باقی می ماند، (مانند کودکانی که در بزرگسالی افراد مشهوری شدند، و در زمینهٔ تاریخی نیز به آنان اشاره شد).

اکثر این نوع کودکان خواندن را فرا می گیرند، لکن در هجی کردن وضع بدی دارند. البته در صورت باقی ماندن مشکل، می توان آن را از نوع خفیف آن دانست. پیشگوئی اثرات درمان، امکان پذیر نیست. معمولاً پس از آنکه کودکی بهبود می یابد، نمی توان تعیین کرد که آیا او به علت درمان، سلامتی اش را بازیافته، یا در نتیجه رشد.

درمان علاج بخش می تواند کودک مبتلا را یاری دهد، لکن با قطع آن، او دوباره به عقب باز می گردد. جنبه های روانی کنترل، در نهایت اهمیت قرار دارد. بسیار ضروری است که همهٔ اطرافیان از وجود مشکل آگاه باشند، تا هرگز این تصور پیش نیاید که کودک شرور و بازیگوش بوده، قصد سعی کردن ندارد.

 

درمان

 

اختلالات یادگیری

 

ولی در صورتی که کودک مبتلا به اختلالات یادگیری ، در جلسات امتحان و رقابت مدرسه حضور یابد، لازم است تا همهٔ تصحیح کنندگان اوراق را نسبت به مشکل او آگاه سازیم، به نحوی که نمرهٔ پائین غیرمنصفانه ای به کودک داده نشود. (برای مثال : به خاطر بدنوشتن و یا املاء غلط و نابه جای حروف). روش من، با اجازهٔ والدین، آگاه ساختن هیأت ممتحنین است، تا در صورت تردید دربارهٔ نتایج امتحانات، ناتوانائی های ویژهٔ کودک مورد توجه قرار گیرد.

به محض اطلاع از مشکل کودک به متخصص گفتار درمانی مراجعه کنند.

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

آسان دنت فورکافی رایان درمان نرم افزار مطب برفانک کافه داران خرید رپورتاژ خرید بک لینک مسواک بین دندانی ارتودنسی متخصص ارتوپدی زانو دکتر مهدی شهرستانی دکتر حمید روشندل متخصص ارتوپد فیزیوتراپی تهران بهترین متخصص ایمپلنت در تهران دکتر مهرداد فتحیان ارتودنسی ارتودنسی نامرئی در تهران دکتر سامان فلاحی متخصص ایمپلنت فیزیوتراپی پیشرفته شمیم متخصص پروستات