پورتال خبری, تفریحی, سبک زندگی, روانشناسی, سلامت, اخبار روز

آرامش ذهنی و درونی چیست؟ و راه حل های رسیدن به آن

0

آرامش ذهنی و درونی چیست؟ در ابتدا لازم میدانم که یک تعریفی لغوی از آرامش داشته باشم در فرهنگ لغت معین به: آرمیدن، فراغت، صلح، آشتی، ایمنی و امنیت معنا شده است اما اینکه منشا اصلی آرامش کجاست باید دید که منشا اصلی آرامش در درون ما انسانها قرار دارد و در واقع یک حس درونی میباشد هر چند که عوامل محیطی و بیرونی هم بر آن تاثیر گذار هستند ما در این سایت اطلاعاتی در مورد رسیدن به آرامش ذهن و درون خواهیم داد.

 

1)چرا امروزه کمتر درآرامش ذهنی و درونی بسر میبریم؟

دلیل اصلی این که ما امروزه کمتر در آرامش ذهنی و درونی هستیم تا حدودی به محیط اطراف و درون خودمان برمیگردد  ولی در اینجا به صورت تیتر وار به برخی از این دلایل  اشاره ای خواهیم نمود.

 

آرامش ذهنی و درونی

نداشتن هدف و سردرگمی

عدم داشتن مهارتهای ارتباطی

بیگانگی با خود

توجه بیش از اندازه به آسایش و رفاه

زیاده خواهی بیش از حدبرای رسیدن به آرامش بیشتر

به دنبال موارد بیرون از خود هستیم تا در درون خود که به آر امش برسیم

زندگی تکراری و به عبارتی روز مرگی کردن

نداشتن تفریحات و سرگرمی های خوب

ورود بیش از حد به دنیای مجازی

کم شدن ارتباطات رو در رو

بالا رفتن هزینه های زندگی

بالا بودن توقعات اطرافیان

نداشتن شغل مناسب

ازدواج های غلط

عدم مدیریت درست ذهن

غذای ناسالم و هوای ناپاک

2)چگونه به آرامش درون برسیم؟

تا می توانید بخندید :

خنده خلق و خو را بهبود می بخشد موجب کاهش تنش  می شود و محیطی مثبت را ایجاد می کند خنده منحصر به فرد است و موجب افزایش اندورفین و کاهش میزان ترشح هورمون استرس در بدن می شود خنده هم برای شما هم اطرافیانتان مفید است و هم باعث خوشنودی خود و دیگران میشود  و هم باعث آرامش ذهنی و درونی میشود.

 

آرامش ذهنی و درونی

در هر لحظه فقط روی انجام یک کار تمرکز کنید:

اغلب ما در جهان خلاقیت مدار امروز روی انجام چند کار در یک زمان تمرکز می کنیم و این مساله کیفیت زندگی را پایین می آورد بنابراین انجام یک کار در یک زمان موجب کاهش استرس می شود و کیفیت کار را بالا می برد این باعث میشود فرد به آرامش ذهنی و درونی برسد.

منظم باشید:

سعی کنید همیشه منظم و مرتب باشد یک میز کاری شلوغ یا یک اتاق به هم ریخته هم می تواند موجب استرس شود و آرامش درونی را به خطر می اندازد  بنابراین نظم و ترتیب بر هر چیزی اولویت دارد.

تمرینات تنفسی:

تمرینات تنفسی مختلفی وجود دارد که می توانید به وسیله آنها به آرامش برسید بهترین نوع آن تمرین دم و بازدم هرکدام به مدت ۴ ثانیه است
روش دیگر نشستن با چشم های بسته و احساس کردن دم و بازدم از ریه هاست. این تمرین تنفس را هرجایی می توان انجام داد؛ در محل کار، زمان ترافیک و در  تخت خواب قبل از خوابیدن این کار باعث به وجود آمدن انرژی مثبت  میشود و باعث آرامش ذهنی و درونی شود.

موسیقی گوش کنید:

گوش دادن به موسیقی روش خوبی برای کم کردن استرس و لذت بردن از زندگی در طول روز است  البته مطمئن باشید که موسیقی آرامش بخش گوش می دهید موسیقی کلاسیک انتخاب خوبی است که ضربان قلب و فشار خون را پایین می آورد.

حداقل یک دقیقه خود را در محیطی که از آن لذت می برید فرض کند :

باتصویرسازی ذهنی می توانید آرامش ذهنی و درونی را به خود هدیه کنید  ثابت شده فکر و جسم با هم در ارتباط هستند  با تصویرسازی ذهنی و تصورکردن خود در محیطی آرام بخش می توانید آرامش را به خود هدیه کنید  تنها یک دقیقه زمان می برد اما همین یک دقیقه می تواند آسایشی را که می خواهید به شما بدهد.

مرتب ورزش کنید:

حتی یک پیاده روی کوتاه مدت تفاوت بسیاری ایجاد می کند. ورزش علاوه بر اینکه شما را از کارتان دور می کند موجب ترشح هورمون اندورفین می شود. ورزش منظم فواید بسیاری دارد از جمله کیفیت خواب را بالا می برد و از بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند و باعث آرام بخش بودن در طی شبانه روز می شود.

آرامش ذهنی و درونی

3)چهار مرحله برای رسیدن به آرامش ذهن؟

گام اول = دست از قضاوت خود و ديگران برداریم  سر و صدای ذهن کم میشود.

گام دوم = زاويه ديد و نگرش خود را تغيير بدهیم  مديريت كردن زياد و برنامه ريزی افراطی نداشته باشیم.

گام سوم = دست از شرح ‌حال دادن نسبت به كارها و وقايع گذشته تا بحال و يا تصميمات آينده برداريم.

گام چهارم =  برای خودمان حريم داشته باشیم و به حيات خلوت ديگران سرک  نکشیم.

آرامش ذهنی و درونی

Leave A Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.