پورتال خبری, تفریحی, سبک زندگی, روانشناسی, سلامت, اخبار روز

گفت و گو کردن درباره مشکلات بعد از ازدواج

0

گاهی واقعا مشکل است که مانند افراد متمدن در مورد یک مشکل گفت و گو کنیم. در واقع بسیاری از موضوعاتی که در موردشان صحبت می کنیم، قابل حل نیستند یا واقعاً به اراده ای قوی نیاز دارند، اما باید بتوانیم در مورد آنها گفت وگو کنیم و دیدگاه یکدیگر را درک کنیم. ما در مجله اینترنتی زیگیل در مورد گفت و گو کردن درباره مشکلات بعد از ازدواج بیشتر توضیح خواهیم داد.

گفت و گو

دکتر جان – گاتمن ، پژوهشگر ازدواج در دانشگاه واشنگتن، در کتاب هفت اصل برای موفقیت در ازدواج می گوید:

«همهٔ مشکلات زناشویی – از کوچکترین رنجش ها تا جنگ های تمام عیار – دو دسته هستند: یا قابل حل هستند یا دائمی. یعنی همیشه به صورت های مختلف بخشی از زندگی شما خواهند بود.»

دکتر گاتمن گزارش می دهد که ۶۹٪ مشکلات ازدواج جزو مشکلات دائمی هستند، مانند جنگ بخاری. دایانا  که در خانه از سرما می لرزد، دوست دارد دمای بخاری بیشتر باشد و جیم که از گرما عرق کرده، دلش می خواهد دمای بخاری کمتر شود. در اتومبیل نیز همین ماجرا تکرار می شود. این مشکل یک مسئلهٔ دائمی و غیرقابل حل است که بسیاری از زوج ها درگیر آن هستند.

زوج دیگری (درو” و اِمی”) در مورد سرعت اتومبیل مشکل دارند. امی کاملاً از سرعت مجاز پیروی می کند اما درو دیوانهٔ سرعت است. آنها مدام به یکدیگر می گویند: آهسته تر برو یا سریع تر بران!

یا زوجی را در نظر بگیرید که مدام در حال جنگ خمیر دندان هستند. یکی از آنها دوست دارد لولهٔ خمیر دندان از انتها خالی شود و دیگری می خواهد از هر قسمتی که شد آن را فشار دهد.

دکتر گاتمن می گوید با وجود این اختلا فها، زوج ها می توانند با رضایت به زندگیشان ادامه دهند، البته اگر بتوانند روشی را برای برخورد با مسائل پیدا کنند که آنها را مستأصل نکند.

 

این امر با شناخت مشکل شروع می شود و با بحثی مفید و مثبت ادامه پیدا می کند.

 

لطفاً هر بار به یک موضوع بپردازید!

 

گفت و گو

 

گام اول این است که هر بار در مورد یک موضوع صحبت کنیم. در گذشته وقتی سعی میکردیم در مورد موضوع حساسی صحبت کنیم، اغلب به موضوعات دیگر کشیده می شدیم و قبل از آنکه متوجه شویم، بیشتر از شروع گفت وگو از دست یکدیگر عصبانی و ناراحت می شویم.

متوجه شده ایم که گفت وگو در مورد یک موضوع، وقتی آن را فراموش می کنیم یا می خواهیم همزمان با آن به چند موضوع رسیدگی کنیم، مشکل است. این کار شبیه کار با برنامهٔ ویندوز کامپیوتر است که می توانید چندین صفحهٔ آن را همزمان باز نگهدارید. اما یکباره متوجه می شوید که آنقدر صفحات مختلف را باز کرده اید که پیام هشدار ناخوشایندی روی صفحهٔ کامپیوتر دریافت می کنید.

سپس کلیدهای کامپیوتر قفل می شوند و تمام کارهایی که انجام داده اید در معرض خطر قرار میگیرند!

وقتی همزمان به چند موضوع در گفت و گو می پردازیم چنین مشکلی پیش می آید. بنابراین تا زمانی که هر دو طرف درک کنند که دیگری چه احساسی دربارهٔ موضوع مورد نظر دارد، بهتر است فقط به یک موضوع بپردازیم. می خواهیم در همان پنجرهٔ ویندوز بمانیم و پنجرهٔ دیگری را باز نکنیم وگرنه دچار تصادف ارتباطی خواهیم شد.

 

یاد بگیریم به نوبت صحبت کنیم

 

گفت و گو

 

کتاب جنگ برای حفظ ازدواج چارچوبی به ما می دهد تا با استفاده از فن گوینده / شنونده هر بار در یک موقعیت قرار گیریم و زوجها را تشویق می کند تا «به نوبت صحبت کنند».

برای اینکه مشخص شود چه کسی رشتهٔ کلام را در دست بگیرد، کارهای مختلفی می توان انجام داد. می توانید یک مداد، عینکتان، یا یک لیوان را بردارید و بگوید: «من صحبت می کنم.» شخصی مقابل، شنونده است.

هدف، صحبت کردن در مورد موضوع، منحرف نشدن از ان و رسیدن به نقطه ای است که هر دو احساسات و نظر دیگری را درک می کنید.

فن گوینده / شنونده روش امنی برای صحبت ܝ زوج ها ارائه می کند. به شما ساختار می دهد و توانایی شما را در به دست گرفتن رشتهٔ کلام و صحبت دربارهٔ احساستان به وضوح و به شکل قابل درکی، افزایش می دهد؛ بدون آنکه به شخص مقابل حمله کنید.

در ابتدأ این کار شاید به نظر بسیار مشکل باشد، اما این روشی عملی است زیرا هر دو طرف از قوانین پیروی می کنند. وقتی به ساختار نیاز دارید (نیاز به کمک دارید تا به نوبت صحبت کنید) این روش به کار می آید.

 

چند قانون در اینجا ارائه شده است:

 

گفت و گو

 

قوانینی برای گوینده

در گفت و گو از جانب خود صحبت کنید.

از جملات و عبارات کوتاه استفاده کنید. مطالب را تکرار نکنید.

صبر کنید تا شنونده حرفهایتان را با زبان خودش بازگو کند.

قوانینی برای شنونده

در گفت و گو آنچه را می شنوید، به زبانی دیگر بازگو کنید.

بر پیام گوینده متمرکز شوید،حرف های گوینده را رد نکنید.

گوینده اجازهٔ صحبت دارد.

وقتی شنونده، مطالب را به زبان خود بازمی گوید، همچنان گوینده، کلام را در دست خواهد داشت.

به هم اجازهٔ صحبت بدهید.

قبل از آنکه از فن گوینده / شنونده استفاده کنید، می توانید مهارت های ارتباطی را ، مرور کنید.

۱. از الگوی ارتباطی پیوستگی استفاده کنید و فرمول احساسات را به کارگیرید.

۲. جملاتان را با کلمهٔ «من» شروع کنید. از عباراتی که یا کلمهٔ «تو» و سئوالاتی که يا «چرا» شروع می شوند اجتناب کنید. ۳

3- توافق کنید که از نظر کلامی به هم حمله یا از خود دفاع نکنید.

Leave A Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.