پورتال خبری, تفریحی, سبک زندگی, روانشناسی, سلامت, اخبار روز

میزان جذب آهن اسفناج چه مقدار است ؟

0

در این مطلب از مجله اینترنتی زیگیل درباره جذب آهن توسط بدن صحبت می کنیم.

 

آهن در مواد غذایی به دو شکل وجود دارد ۱- آهن هیم ۲- آهن غیر هیم .

 

آهن از طریق سلول های مخاطی روده به شکل فرو جذب می شود به همین دلیل مواد غذایی که دارای آهن هیم هستند آهن قابل دسترسی بیشتری برای بدن دارند.

 

برای اینکه آهن غیر هیم برای بدن قابل دسترسی باشد و جذب شود باید از شکل فریک به شکلی فرو احیاء شود، عوامل متعددی وجود دارند که مانع این تبدیل می شود و یا این که این تبدیل را تسهیل میکنند.

 

ایا جذب آهن اسفناج توسط بدن زیاد است؟

جذب آهن

اسفناج چنانچه معروف است بیشتر از سایر سبزی ها دارای مقدار زیادی آهن است، اما توجه شود که مقدار کمی از آهن آن قابل جذب است چون آهن موجود در اسفناج در پیوند ملح فینات است که از جذب آهن فریک اسفناج جلوگیری می کند.

 

علاوه بر این، در اسفناج اکسالیک اسید وجود دارد که قسمتی از آهن موجود در اسفناج ترکیب و تولید اکسالات کرده و به صورت ماده قابل دفع از بدن خارج می شود ولی خوشبختانه این امر تأثیری در جذب آهن سایر مواد غذا ها که توام با اسفناج خورده می شود ندارد.

 

یعنی فقط آهن موجود در اسفناج خوب جذب نمی شود ولی عاملی که باعث کاهش آهن اسفناج است تاثیری برای بد جذب شدن آهن سایر خوراکی هایی که با اسفناج خورده می شود ندارد.

 

مصرف زیاد اسفناج به واسطهٔ اسید اکسالیک و اسید اوریک، تولید سنگ های اگزالیکا و اوریک می کند و همچنین باعث ایجاد نقرس می شود و با مصرف بسیار زیاد اسفناج اختلالات و تحریکات روده ای ایجاد می کند و همچنین محرک آپاندیسیت میباشد.

اهن اضافی بدن چه مضراتی دارد؟

جذب آهن

آهن اضافی می تواند برای شما مضر باشد رژیم سرشار از آهن و چربی می تواند سبب وقوع حمله های قلبی شود هنگامی که کالری ها و چربی های اضافی مصرف می کنید کبدتان مقدار زیادی چربی و کلسترول تولید میکند که سرانجام در جریان خون شما به صورت کلسترول بد (LDL) در می آید.

 

آهن و مس، کلسترول (LDL) را تبدیل به کلسترول اکسید شده LDL می کنند. آهن زیاد می تواند خطر حملات قلبی را در بدن افزایش دهد.

 

مخازن آهن در بدن انسان شامل کبد، طحال، مغز استخوان و دیگر بافت ها انبار می باشد.

 

لذا شما در اثر کمبود آهن : تا زمانی که کل آهن های مخازن خود را مصرف نکرده اید دچار کم خونی نمی شوید.

منابع غذاهایی که سرشار از آهن و چربی حیوانی هستند شامل:

 

گوشت، مرغ، تخم مرغ می باشند و در رژیم کم چربی باید از آنها اجتناب نمود. به آگهی های شرکت های دارویی که به قرص های اهن تحت عنوان «خون خسته» نام گذاری نموده اند بی اعتنا باشید، زیرا اکثر افرادی که خسته هستند با مصرف قرص آهن نیروی جدیدی نمی گیرند.

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آسان دنت فورکافی رایان درمان نرم افزار مطب برفانک کافه داران خرید رپورتاژ خرید بک لینک